Příkrmy: Je zdravější vařit, nebo kupovat?

Zavádění příkrmů je pro každou maminku velké téma a řada maminek řeší, zda dětskou výživu určenou pro první příkrmy vařit doma, anebo kupovat ve skleničkách a kapsičkách. A druhou otázkou bývá, zda kupovat potraviny v bio kvalitě či ne.

Velká část maminek, a přála bych si, aby jich bylo stále více, se alespoň v prvním roce života dítěte, příp. déle rozhodně kupovat potraviny v bio kvalitě, i přestože jejich cena je vyšší. Výhody a nevýhody bio potravin rozebírám v článku „Jsou bio potraviny skutečně zdravější?“>>

Kvalita použitých surovin je totiž vyšší a navíc kvůli přísnějším normám obvykle neobsahují přidané cukry, škroby a jiná aditiva. Potraviny používané do výživy „ve skleničkách“, a zvláště těch v bio kvalitě, jsou přísně kontrolovány a vybírány, takže je mohu jen doporučit.

Mezi značky dětské výživy s bio surovinami patří Hipp, Alnatura, Ella´s kitchen (ty jsou docela drahé), Holle (také vřele doporučuji), Alete, Babylove a další.

Já jsem si docela oblíbila značku Hipp – mají jak polévky, tak zeleninové a masozeleninové příkrmy, samozřejmě ovocné kapsičky (včetně smoothie), což je skvělá věc na cesty a výlety, ale mají i pouze masové skleničky, kdy 1 skleničku využijete na 2 dny (2 porce), protože připravovat extra pár gramů masa může být obtížné. Využít můžete nápoje i kaše, umělá mléka s přídavkem probiotik a další sortiment.

Mezi hlavní výhody bio potravin patří:

  • neobsahují rezidua pesticidů, herbicidů, hormonů, antibiotik a dalších látek s negativním vlivem na zdraví
  • mají vyšší obsah zdraví prospěšných látek, které náš organismus může lépe využít

Mezi nevýhody patří:

  • vyšší cena
  • trochu rychlejší tendence ke zkáze u ovoce a zeleniny (netýká se výživy ve skleničkách)
  • omezený sortiment v některých ročních obdobích a tedy obtížná dostupnost (netýká se výživy ve skleničkách)

Opravdu kvalitní bio potraviny jsou skvělý start do života, protože:

Způsob stravování v prvních 3 letech života má stěžejní vliv na kvalitu zdraví po celý zbytek života!

Výhody a nevýhody doma připravených příkrmů

  • levnější
  • určujete co, v jakém množství, kvalitě a kombinaci dítěti připravíte (výhoda zvláště u alergiků, kterým některá potravina v kombinaci ve skleničce může vadit)
  • můžete uvařit najednou týdenní dávku (větší množství jídla se i lépe mixuje) a zamrazit do pohárků (Avent pohárky na sběr mléka/příkrmy) a pak vždy jen rozmrazit – to jsem dělala já a můžu vřele doporučit – sice se tím trochu ničí vitamíny, ale ten ušetřený čas je k nezaplacení 🙂
  • u starších dětí, které jí stejné či podobné jídlo jako připravujete sobě (pokud se stravuje zdravě!), již vůbec není důvod jídlo pro dítě nevařit a dávat v kupovaných skleničkách
  • je určité riziko, že potraviny nebudou dostatečně kvalitní
  • vaření trvá určitý čas, kterého někdy není nazbyt
  • některé potraviny nejsou např. v zimě či na jaře k dostání v dostatečné kvalitě (zvláště chceme-li bio kvalitu, na jaře je problém s vyšším množstvím dusičnanů)

Velkým pomocníkem jsou znovuplnitelné kapsičky, které koupíte např. v drogerii DM, a naplníte je jogurtem, doma připravenou stravou či rozmixovaným ovocem. V balení jich je 6 a stojí kolem 150 Kč a můžete je prát i v myčce.

Jak minimalizovat množství dusičnanů – ve vyšších dávkách mohou způsobit dýchací potíže

  • kupujte malé plody
  • u dlouhých plodů (mrkev apod.) odstraňte vnitřní válec, který obsahuje nejvíc dusičnanů
  • u kulatých plodů (řepa apod.) odstraňte konce
  • u brokolice a květáku odstraňte košťál, který obsahuje nejvíc dusičnanů
  • dusičnanů bývá nejvíce na jaře (březen-květen), takže zvažte, zda zvláště u některých typů zeleniny nepřejít na skleničky, příp. mít zamražené zásoby z léta
  • špenát bych dávala jen ze skleniček, cca do 1,5-2 let

Výhody a nevýhody dětské výživy ze skleniček/kapsiček

  • rychlé a praktické – zvláště na cesty, nebo když nestíháte vařit
  • zaručená kvalita (zvláště u příkrmů v bio kvalitě; a také v době, kdy danou potravinu v bio kvalitě neseženete)
  • bez rizika, že je potravina nahnilá či obsahuje příliš dusičnanů apod. (je to kontrolováno, ale občas vyjde bohužel v D-testu najevo, že někde se nezadařilo 🙁 )
  • vysoká cena
  • omezené kombinace použitých potravin
  • nevhodná aditiva u některých značek, přidané cukry, sůl (nepoužívat do 1 roku věku, ale často se ve výživách pro kojence vyskytuje)
  • nemožnost měnit použité suroviny
  • nemožnost měnit konzistenci (pouze konzistence pyré, která není pro větší kojence nezbytná či dokonce žádoucí vzhledem k osvojování řeči bez jejích vad)
  • dítě si může zvyknout na kupovanou stravu a nebude chtít doma připravenou
  • nutno číst etikety a vybírat zvláště ty výrobky s co nejjednodušším složením (bez cukru, škrobů, soli, barviv apod. )

Pokud se rozhodnete podávat dítěti příkrmy ze skleniček vybírejte ty v bio kvalitě, bez přidaných cukrů, škrobů (mouka apod.), nadbytku soli (do roka věku rozhodně bez soli). Tedy sledujte, aby výrobek neobsahoval přídavek cukru, soli či lepku dříve, než je to vhodné, protože ne všichni výrobci dodržují výživová doporučení pro kojence, resp. si je občas upravují a vykládají podle svého. Nadbytek soli zatěžuje ledviny a zakládá na budoucí potíže s vysokým krevním tlakem a kardiovaskulárními chorobami (infarkt myokardu apod.).

Je potřeba pečlivě číst etikety, protože se může stát, že v hlavním nadpisu je uvedeno, že příkrm obsahuje například mrkev, brambory a maso, ale v drobně psaném textu najdete, že obsahuje např. i fazolky nebo cibuli a to může dítěti způsobit zažívací potíže, alergii apod. a je třeba o tom vědět. Při zavádění nové potraviny je potřeba, aby příkrm obsahoval vždy jen 1 novou potravinu (pro snadnou identifikaci v případě alergické reakce).

Označení věku dítěte na příkrmu, pro který je příkrm určen/vhodný, je jen orientační, určeno výrobci, nikoli lékaři! Takže na uvedený věk neberte ohled  a potraviny zavádějte pomaleji, postupně a k věku vašeho dítěte přidejte vždy 2 měsíce, pokud je kojené. Tedy například: je-li příkrm výrobcem určen pro děti od 10. měsíce věku, podejte ho vašemu dítěti nejdříve po 12. měsíci věku.

A stejně tak, že výrobce povoluje například určité křupky od 6. měsíce věku neznamená, že jsou vhodné pro půlroční dítě. Někdy mi přijde, že výrobci by byly nejradši, kdyby to mohlo jíst už novorozeně, aby měli odbyt pro své výrobky. 🙂

Stejně tak se nenechte zlákat sušenkami. Rozhodně uděláte lépe, když dětem cca kolem 9.-10. měsíce věku dáte nesolené, neslazené kukuřičné, pohankové či rýžové křupky. Děti nepotřebují sladkou chuť, nejsou na ní „závislé“ jako my dospělí, tedy do té doby než jim ji představíte… 🙂

S jogurty je to stejné. Proč dětem dávat jogurty plné náhražek, cukrů a zahušťovadel ve formě škrobů, když zdravější, výživnější a chutnější je klasický bílý jogurt, ideálně bio. Vřele doporučuji Hollandii bio, řekla bych, že je to nejkvalitnější jogurt na trhu.

Některé příkrmy výrobci doporučují již dětem od 4. měsíce věku, ale pro to není v drtivé většině případů žádný důvod a ani to není zdravé a já to rozhodně nedoporučuji. Doporučuje se plné kojení minimálně do ukončeného 6. měsíce věku a pak postupně pomalu začít s příkrmy, není kam spěchat, spíše naopak. U nekojených je možno začít o pár týdnů dříve, ale i tam bych u prospívajících dětí doporučila počkat na ukončených 6 měsíců.

Takových vychytávek a mýtů je kolem dětské výživy hodně a vyplatí se je znát! Odhalit je můžete právě  zde>>

Dávejte pozor i na hotové mléčné výrobky, které můžete koupit v drogerii nebo lékárně. Krom toho, že bývají sladké, obsahují i konzervanty, což poznáte podle toho, že je není třeba ani skladovat v lednici (neobsahují často ani žádné živé mléčné bakterie, probiotika – více ve článku „Pevné zdraví aneb TOP probiotika (nejen) pro maminky a miminka“>>).

Zbytečně sladké bývají i hotové kaše či umělá mléka v tetrapaku. Navíc bývají ošetřeny UHT technologií, jako trvanlivé mléko, které spousta lidí proto zavrhuje a dává přednost čerstvému.

Indikátorem kvality příkrmu, vařeného, ale zvláště kupovaného, jsou děti samy – často se stává, že i když dáte dítěti ochutnat 3 různé příkrmy (stejné složení potravin, ale různý výrobce), vybere si to kvalitnější a zdravější, protože má citlivé chuťové „senzory“ (děti poznají, když je v příkrmu více zahušťující mouky než zeleniny či jiná nevhodná aditiva). 🙂

Závěrem tedy, jak odpovědět na otázku „Příkrmy – vařit či kupovat?“ řada nutričních terapeutů a lékařů včetně mě radí, držet se zlaté střední cesty, tedy kombinovat doma připravené jídlo (ideálně z bio surovin a dbát na kvalitu) s kupovanými příkrmy, ideálně bio bez zbytečných aditiv (cukry, škroby…). Je to nejen zdravé, jistější, ale i praktické, protože čas můžete věnovat sobě a miminku. 🙂

Začínáte s příkrmy, ale nevíte, jak správně na to?

Já měla také spoustu nejasností a na doporučení z brožurek od lékařů jsem měla jiný názor. Věděla jsem, že způsob stravování v prvních letech života má vliv na celoživotní zdraví, a tak jsem nechtěla nechat nic náhodě a vzdělávala se u odborníků na dětskou výživu, naučila se, jak na to a získala jistotu.

Byla jsem nadšená, že je malý oproti ostatním zdravý a přitom mi příprava stravy zabere minimum času! Když jsem to zvládla já, zvládnete to také! V kompletu eBooků „Kojení od A do Z“ a „Příkrmy od A do Z“>> se dozvíte a naučíte vše, co pro zdraví vašeho děťátka potřebujete!

 

Stáhněte si zdarma eBook „6 kroků ke zdravému kojenci“, kde se na pár stránkách naučíte, jak pro zdraví Vašeho děťátka udělat maximum a upevnit jeho imunitu!

 

 

Maminka-lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti (první miminko máme z IVF, ale druhé z přirozeného otěhotnění!) a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užila krásné těhotenství i porod a zvládla strasti počátku mateřství se ctí. Autorka e-průvodce pro páry plánující miminko "Naše vítězství nad neplodností aneb 12 tipů, jak zvládnout umělé oplodnění", e-průvodce těhotenstvím a přípravou k porodu "Konečně těhotná aneb Jak mít pohodové šestinedělí a zvládnout porod s úsměvem", e-průvodce komplexní péčí o miminko"Deník novopečené maminky aneb Jak přežít šestinedělí a užívat si mateřství". "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu mateřstvím již od plánování miminka." Jak a proč jsem se stala z neplodné lékařky maminkou blogerkou si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů