Pevné zdraví aneb TOP probiotika (nejen) pro maminky a miminka

Probiotické kultury v jogurtu

Probiotika jsou bakterie mléčného kvašení, které se laicky označují jako přátelské bakterie, a mají celou řadu pozitivní účinků na střevní mikroflóru (neboli mikrobiotu či mikrobiom) a tím i na celý organismus.

Zdravá střevní mikroflóra pozitivně ovlivňuje celý organismus

Trávení a vstřebávání:

  • lepší dostupnost živin
  • tvorba pro zdraví nezbytných živin jako je vitamin K, vitamin B12 či kyselina listová (vit. B9)
  • tvorba zdraví prospěšných mastných kyselin s krátkým řetězcem
  • podpora imunitních funkcí sliznice (bariérová funkce)

Imunitní funkce:

  • ochrana proti kolonizaci patogenních mikroorganismů
  • chrání proti zánětlivým, alergickým a autoimunitním onemocněním
  • podílí se na nastavení orální tolerance – prevence alergií

Neurologické funkce:

  • ovlivňuje náladu a psychiku obecně
  • ovlivňuje pocit sytosti
  • ovlivňuje vnímání bolesti

Strava kojící maminky

Negativní vliv na střevní mikroflóru

  • užívání antibiotik („anti-biotika“ jsou protikladný název pro „pro-biotika“) – antibiotika nezasahují pouze proti původci infekce, ale poškozují i střevní mikroflóru (příznivě působící bakterie)
  • užívání léků všeobecně
  • zvýšená konzumace cukru (patologické bakterie se živí cukrem) a průmyslově zpracovaných potravin (škodlivá éčka včetně konzervantů apod.)
  • nezdravá strava a znečištěné životní prostředí atd.

Projevy narušeného složení mikroflóry

  • trávicí potíže (průjem, zácpa, kolika u miminek, celiakie, Crohnova choroba, syndrom dráždivého tračníku, nádory tlustého střeva, opakované infekce trávicího ústrojí)
  • zhoršená imunita (infekce všeho druhu, alergie, intolerance, tzv. poruchy imunity, ale i autoimunitní onemocnění /včetně astmatu či revmatoidní artritidy/ a rakovina – imunitní buňky totiž opravují i genetické mutace) – 80% imunitních buněk sídlí ve střevech
  • psychické poruchy (deprese, úzkost, emoční dysfunkce, poruchy autistického spektra, změny kognitivních schopností, ADHD, některá psychotická onemocnění)
  • potíže s hmotností (obezita, inzulinová rezistence a následně diabetes mellitus 1. a 2.typu, jaterní steatóza neboli ztučnění, vyšší cholesterol)
  • kožní potíže (ekzémy včetně atopického, vyrážky, akné…)

„Všechny choroby začínají ve střevech.“ Hippocrates

Já bych dodala, že i v „hlavě“, protože velký vliv na naše zdraví má způsob myšlení a naše psychika.

Pozitivní účinky probiotik

  • podpora imunity (protiinfekční, ale i protinádorové – viz dále), snížení rizika alergií, intolerancí apod.
  • podpora trávení (80% imunity totiž sídlí ve střevech)
  • zlepšení stavu kůže a pozitivní vliv na ekzémy, vyrážky, akné apod.
  • snížení hladiny cholesterolu

Prebiotika jsou prekurzory probiotik, tedy jakási potrava pro probiotika, takže pokud probiotický výrobek obsahuje i prebiotika je to velmi žádoucí (obsahuje-li výrobek obě složky, mluvíme o synbioticích). Mezi prebiotika patří inulin, oligofruktóza, galaktooligosacharidy, fruktooligosacharidy (FOS) a další.

Mikroflóra novorozenců

Pro novorozence jsou nejdůležitější tyto 4 probiotické kmeny:

  • Bifidobacterium (B.) bifidum – podporuje trávení a působí pozitivně na ekzémy
  • B. infantis – podporuje trávení a imunitu, pomáhá při zánětu a průjmu
  • Lactobacillus (L.) rheuteri – působí pozitivně při střevní kolice, průjmu a infekci horních cest dýchacích
  • B. lactis BB-12 – podporuje imunitu, trávení, pomáhá při kolice a infekci

Souvislost mezi těhotenstvím a způsobem porodu s mikroflórou miminka

Jelikož probiotické bakterie osídlují střevo miminka už při porodu, má způsob porodu (vaginální nebo císařský řez) stejně jako složení matčiny mikroflóry (dědí se i z generace na generaci, mimo jiné i proto se určité zdravotní potíže v rodině opakují) vliv na složení a kvalitu střevní mikroflóry novorozence. Při porodu císařským řezem ke kolonizaci dochází prostřednictvím matčiny kůže (nikoli kontaktem s poševní sliznicí) a skladba bakterií je tedy odlišná.

Je tedy důležitý nejen způsob porodu (žádoucí je vaginální, ideálně přirozený porod s následným přiložením miminka k prsu), ale také zdravá mikroflóra maminky, proto všem těhotným ženám vřele doporučuji užívat probiotika už v těhotenství a dát si střevní mikroflóru „do pořádku“.

Chcete mít rychlý, hladký porod? Mě se to povedlo, a dvakrát! 🙂 Svoje tipy jsem pro vás sepsala do krátkého e-Booku „7+7 tipů pro přirozený, rychlý a krásný porod“, kde se dozvíte, jak si porod přirozenými prostředky uspíšit a vyhnout se přenášení a lékařského vyvolávání a co udělat pro to, aby se rozběhnutý porod nezastavil a nezkomplikoval… e-Book si stáhněte ZDARMA zde>>

e-book "Jak mít krásný, rychlý a přirozený porod" bez přenášení a vyvolávání

Důležité pro zdravou mikroflóru miminka je i strava těhotné, resp. později kojící maminky – o tom více v tomto článku>>

Kdy dětem určitě podávat probiotika

  • nedonošeným a předčasně narozeným novorozencům
  • dětem, které trápí kolika, průjem či zácpa a další střevní potíže (jak řešit břišní koliku u miminka se naučíte zde>>)
  • nekojeným dětem (přidávat probiotika do umělého mléka) a velmi dobrý vliv má i v období zavádění příkrmů
  • dětem rodičů-alergiků pro snížení rizika alergie a ekzému u dítěte (podávání probiotik mělo v kontrolované studii pozitivní vliv na redukci příznaků potravinových alergií u dětí s atopickým ekzémem – , což mohu osobně potvrdit – a alergií na kravské mléko)
  • dětem narozeným císařským řezem

Pro všechny děti však má podávání kvalitních probiotik velká pozitiva a já to všem maminkám vřele doporučuji.

Jak dodat probiotika a získat zdravou mikroflóru

  • kojením – krom probiotik miminko získá i imunoglobuliny (např. IgA) 
  • konzumací přírodních probiotik – fermentovaných potravin – viz dále
  • užíváním kvalitních probiotik ve formě doplňků stravy – viz dále

12x přírodní probiotika v potravinách

1.) Kefír – obsahuje až 20 probiotických kmenů, snižuje laktózovou intoleranci, působí protinádorově, antimikrobiálně a antioxidačně

2.) Acidofilní mléko – mléko, které je obohaceno o probiotické kmeny, ale obsahuje probiotik oproti ostatním nejméně a navíc obsahuje dost cukru

3.) Kysané zelí a kimchi – fermentovaná zelenina, obsahují i zvýšené množství enzymů

4.) Jogurty – pasterizace přátelské bakterie bohužel zničí, ale výrobci je přidávají dodatečně – je ale potřeba, aby bylo uvedeno „živé kultury“; jogurty navíc obsahují vit. D, vápník a bílkoviny

Probiotické kultury v jogurtu

5.) Zrající sýr – čedar, gouda, parmezán, ementál – jsou schopné projít až do střeva a odolat nestabilnímu prostředí v horní části trávicího traktu

6.) Brynza – jedno z nejhodnotnějších probiotik – obsahuje až 30 kmenů, navíc obsahuje i vit. B; lepší je ovčí a nepasterizovaný

7.) Kombucha – fermentovaný černý čaj se synbiotickými kulturami bakterií a kvasinek; je to šumivý lehce sladký nápoj, který zvyšuje energii, zlepšuje trávení a pomáhá při jaterní detoxikaci

8.) Natto – vzniká fermentací sójových bobů a navíc obsahuje enzym nattokinázu pomáhající v boji proti rakovině a zánětům; dále obsahuje i vit. K2

9.) Jablečný ocet – reguluje krevní tlak, cholesterol, diabetes mellitus, hmotnost, je výborný na nachlazení 🙂

10.) Kvašené okurky – zvláště ty naložené do mořské soli místo octa (ocet totiž zabraňuje růstu probiotických bakterií)

11.) Tempeh – vzniká fermentací sójových bobů, je to jakási náhrada masa pro vegany

12.) Miso – japonské koření vznikající fermentací ječmene, hnědé rýže nebo sójových bobů s koji („houba“ Aspergillus oryzae); nejčastěji se z misa vyrábí polévka, kdy se miso přelije teplou vodou (horká by zničila probiotika); miso zlepšuje trávení, imunitu a snižuje riziko vzniku rakoviny

Probiotika v doplňcích stravy

Probiotika se vyrábí ve formě kapek, prášku nebo vysypatelných kapslí, takže veškeré formy je možné použít i pro miminko (samozřejmě za předpokladu, že to výrobce dovoluje). Pokud jde o aditiva (barviva, konzervanty a další látky, které může výrobek obsahovat, přičemž ne všechny jsou neškodné), tak nejjistější bývá užití kapek či prášku. Jestli si nejste jistá, zda vybraná probiotika neobsahují škodlivá aditiva, napište mi složení nebo název výrobku zde>> a já Vám to rozklíčuji. 🙂

Probiotika jsou citlivá na teplotu, proto je nezbytné nevystavovat je zvýšeným teplotám (nedávat do blízkosti zdrojů tepla; některá dokonce musí být skladována v lednici) a nepřidávat je do teplých pokrmů (ideální je přidat je do jogurtu).

Probiotika pro dospělé i děti

Jak vybrat ta nejkvalitnější probiotika?

1.) Dostatečně vysoké a jasně uvedené CFU (colony forming units = jednotky tvořící kolonii)

Nejlepší je CFU 0,5 – 20 miliard a ideálně 1 miliarda bakterií na 1 bakteriální kmen. Jedna dávka obvykle obsahuje 0,5 – 10 miliard CFU denně pro děti a 1 – 20 miliard pro dospělé. U zdravých lidí by měla stačit 1 miliarda CFU, ale u lidí se zdravotními potížemi je třeba dávka vyšší (5 – 10 miliard).

Probiotika je ideální užívat pravidelně, denně a dlouhodobě (minimálně 6 měsíců) a samozřejmě dodržovat zdravou životosprávu (např. konzumace cukru podporuje patologickou mikroflóru, protože patologické bakterie se cukrem živí).

 2.) Přesně uvedené spektrum bakteriálních kmenů 

Mezi nejužívanější patří kmeny Lactobacillus (L.), Bifidobacterium (B.), Enteroccocus a kvasinky (Saccharomyces Boulardi), Streptoccocus thermophilus, Bacillus coagulans…

Při užívání laktobacilů a bifidobakterií dochází k pozitivnímu vlivu jak na tlusté střevo, tak na tenké střevo. Některé kmeny, které můžeme v probioticích najít, ovšem nemusí přežít průchod celým trávicím traktem.

Lepší je, pokud výrobek obsahuje více kmenů než velkou dávku jednoho druhu, ale u výrobků určených pro novorozence a malé kojence naopak může stačit i 1 bakteriální kmen. Pokud je ale ve výrobku více jak 20 kmenů, bývá to podezřelé a nákup takového výrobku můžou být vyhozené peníze.

  • L. acidophilus – zvyšuje vstřebávání živin, pomáhá při průjmu a snižuje intoleranci laktózy
  • B. longum – zvyšuje imunitu, zvyšuje zachycování toxinů
  • B. bifidum – zajišťuje normální trávení mléčných výrobků, které ve stáří klesá; zlepšuje využití živin
  • L. rhamnosus – prevence cestovatelských průjmů (Salmonella, Shigella, Listeria, Clostridium)
  • L. plantarum – snižuje růst bakterií, zvyšuje imunitu, snižuje pronikání toxinů a reguluje peristaltiku
  • Streptoccocus thermophilus – zlepšuje trávení mléčných výrobků
  • Saccharomyces boulardi – snižuje průjmy různého původu a je velmi vhodný při užívání antibiotik

3.) Účinné až do expirace výrobku

Musí být zaručena aktivita a účinnost bakterií po celou dobu použitelnosti výrobku. Probiotika je nutno chránit před teplem, vlhkostí a světlem – některé musí být přímo uchovávány v lednici. Toto by mělo být uvedeno.

4.) Kvalitní výrobce

Měly by být na výrobku nebo příbalovém letáku uvedeny veškeré potřebné údaje o CFU, seznam kmenů, věk, od kterého je možné výrobek užívat (příp. vhodnost užívání v těhotenství a při kojení), kompletní popis všech aditiv (pomocných látek i složení kapsle) – ideální je samozřejmě, aby výrobek neobsahoval žádná aditiva.

Moje tipy kvalitních probiotik

Pro dospělé včetně těhotných a kojících maminek doporučuji Dr. Mercola, Dophilus (Colon Dophilus, Super Dophilus, Women Dophilus a Adults Dophilus), Laktobacily 5 Swiss, Bio-kult 14, BiopronProbio24. U všech uvedených (snad krom Dr. Mercoly) je i velmi dobrý poměr výkon:cena.

Pro miminka od narození doporučuji Laktobacily Baby Bifi+ Biopron či Laktobacílky Baby NatureVia Swiss – jsou to vysypávací kapsle či pytlíčky s práškem, který se přidá do mléka či příkrmu), dále probiotické kapky Biopronkapky BioGaia, které obsahují pouze jeden bakteriální kmen (BioGaia jsou ale dost drahé).

Pro miminka od 3 měsíců si mi osvědčil Bio-kult infantis, který obsahuje nejen probiotika, ale také vitamin D3 a zdraví přínosné omega-3 mastné kyseliny, takže vřele doporučuji. 🙂

Pro batolata a předškoláky určitě opět Bio-kult infantis a pak výrobky Dophilus – konkrétně Infants Dophilus, Infants Dophilus plus a Children Dophilus (ty už pro velké děti).

Tak pevné zdraví a šťastnou ruku při výběru kvalitních probiotik! 🙂

Líbil se Vám článek? Chcete se dozvědět víc?

Chcete vědět, jak pečovat o zdraví a imunitu svých dětí?

Jako zkušená maminka a celostní lékařka jsem pro maminky připravila právě takového on-line průvodce:

  • On-line kurz kojení + řešení nejčastějších problémů s kojením!
  • Péče o zdraví a imunitu dětí od miminek podle maminky-lékařky s vášní pro zdraví bez chemie a přírodní léčbu!
  • Zásady bezpečného očkování – účinná ochrana s minimálními riziky nežádoucích účinků!
  • Podpora a léčba poruch psychomotorického vývoje, správné chování, výběr kočárku, autosedačky, šátku/nosítka, botiček, odrážedla, kola a další rady podle fyzioterapeutů! + Podpora vzdělávání (řeč, kreslení, znalosti…) a vývoj chování a psychiky u dětí až do pozdních školních let + Typologie dětí!
  • Příkrmy podle lékařů i odborníků na výživu, krmení podle logopedů – u zdravých i alergiků!

Pečujte o zdraví svého děťátka komplexně podle lékařského průvodce „Deník novopečené maminky“ a buďte zkušenou maminkou hned od začátku!

MUDrc Míša - Tajemství ideálního mateřství

Zdroje a doporučená literatura:

Doba jedová 1 a 2 – prof.RNDr.Anna Strunecká, DrSc.  

Tajemství výrobců potravin- Ing. Vít Syrový 

Očkování, jeho účinky, následky a jejich léčba 2. – MUDr. Ludmila Eleková 

Aby dětem chutnalo 1 a 2 – RNDr.Petr Fořt, CSc. 

Maminka-lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti (první miminko máme z IVF, ale druhé z přirozeného otěhotnění!) a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užila krásné těhotenství i porod a zvládla strasti počátku mateřství se ctí. Autorka e-průvodce pro páry plánující miminko "Naše vítězství nad neplodností aneb 12 tipů, jak zvládnout umělé oplodnění", e-průvodce těhotenstvím a přípravou k porodu "Konečně těhotná aneb Jak mít pohodové šestinedělí a zvládnout porod s úsměvem", e-průvodce komplexní péčí o miminko"Deník novopečené maminky aneb Jak přežít šestinedělí a užívat si mateřství". "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu mateřstvím již od plánování miminka." Jak a proč jsem se stala z neplodné lékařky maminkou blogerkou si přečtěte zde.
Komentáře
  1. Míšo mám dotaz: Kefír je tedy nejen možné přinesnášenlivosti mléka pít, ale dokonce i zlepšuje jeho snášení? To by byla pro mě skvělá zpráva, protože kefír jsem taky milovala, jako mléko! (mléko mi nedělá dobře, od té doby, co jsem ho půl roku nepila – mám po něm teď průjmy) A ještě k těm Biopron kapkám – koupili jsme minulý týden nějakou novou verzi a ve složení má dva kmeny (Lactobacillus a Bifidobacterium) – dávám je synovi od narození, protože mi dali u porodu antibiotika na streptokoka. A pokračujeme v tom i teď, protože je díky nim první dítě, co znám, které netrpí na prdíky! Halelujah! 😉

    • To je super, že jsi se ke správným informacím dostala včas a začala malému dávat probiotika od malinka! Gratuluji! Jsem ráda, že mu pomáhají od prdíků, a jistě i imunitu má lepší než jiné děti… 🙂
      Také zjišťuji, že výrobci často mění složení výrobků, nejen účinných látek, ale hlavně těch přídatných a někdy to není moc ku prospěchu, ale v tomto případě si troufám tvrdit, že to ku prospěchu je. S kefírem je to složitější a nerada bych Tě mátla. Ale řekla bych, že je to spíš tak, že pokud ve vyšším věku je horší tolerance mléčných výrobků a dotyčný se jich nechce vzdát, tak kefír apod. je dobrá volba a dokonce to intoleranci zlepší. Ale takhle těžko říct, z čeho pramení tvoje potíže a nerada bych Ti špatně poradila. Jestli chceš, ráda to s Tebou proberu (FB, mail…) a určitě na něco přijdeme, ale pokud si troufáš to risknout a zkusit si cucnout kefíru (zkusila bych bio verzi a bez příchuti a dalších nepotřebných, ne-li přímo nevhodných aditiv – člověk někdy narazí na různé výrobky), tak to zkus a dej mi vědět. Každopádně pokud máš výraznou intoleranci, alergii apod., tak bych se poradila s alergologem. 🙂

  2. Eva Kralova napsal:

    Dobry den,jaka probiotika byste doporucila pro dite s alergii na mlecnou bilkovinu? Dceri, 4,5roku,loni v listopadu po castych boleni briska delali krevni test a vysla alergie na kr.bilkovinu,kasein a syrovatku a intolerance laktozy. Existuje pro ni nejaka varianta probiotik a prebiotik? Zeli,okurky ani jablecny ocet mi nesni moc dekuji za radu!

    • Dobrý den, děkuji za důvěru 🙂 To je těžká otázka, už jsem to řešila i s dospělými (oni měli tuto alergii) a není to tak jednoznačné: Jeden pán dobře toleroval probiotika s mléčnou bílkovinou a naopak ta bez mléčných složek (a že takových probiotik příliš na trhu není) mu vadila 🙁 Pokud máte zájem, napište mi, prosím, mail a vymyslíme, co s tím, aby dcerce bylo co nejlépe 🙂 Míša

  3. Veronika napsal:

    Dobrý den, jaký máte názor na Biogaia v tabletách? Je to méně kvalitní než ty co zmiňujete? Pro chlapečka 3 roky – trochu exém, zácpa, z kolektivu lehce nachlazený. Děkuji

    • Dobrý den, děkuji za dotaz 🙂 Já obecně pro tablety moc nejsem, pokud je možnost užívat olej/tekutinu či čípek, protože v drtivé většině obsahují méně aditiv, a u BioGaia tablet je to podobné. Já osobně mám nejlepší zkušenost s Bio-kult infantis, který obsahuje probiotika (a to více kmenů), vitamin D3 a omega-3 mastné kyseliny. Pro tu zácpu je lepší tekutější forma doplňků stravy (Bio-kult je ale prášek). Na ekzém jsou omega-3 super (ale více o ekzému pak píšu v e-booku Jak vyzrát na atopický ekzém u miminka, i když Váš malý už miminko není 🙂 Držím palečky a hodně zdraví!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů