Pevné zdraví aneb TOP probiotika (nejen) pro maminky a miminka

Probiotika jsou bakterie mléčného kvašení, které se laicky označují jako přátelské bakterie, a mají celou řadu pozitivní účinků – mezi nejčastěji uváděné patří:

  • podpora imunity (protiinfekční, ale i protinádorové – viz dále), snížení rizika alergií, intolerancí apod.
  • podpora trávení (80% imunity totiž sídlí ve střevech)
  • zlepšení stavu kůže a pozitivní vliv na ekzémy, vyrážky, akné apod.
  • snížení hladiny cholesterolu

Prebiotika jsou prekurzory probiotik, tedy jakási potrava pro probiotika, takže pokud probiotický výrobek obsahuje i prebiotika je to velmi žádoucí (obsahuje-li výrobek obě složky, mluvíme o synbioticích). Mezi prebiotika patří inulin, oligofruktóza, galaktooligosacharidy, fruktooligosacharidy (FOS) a další.

„Všechny choroby začínají ve střevech.“ Hippocrates

Já bych dodala, že i v „hlavě“, protože velký vliv na naše zdraví má způsob myšlení a naše psychika.

Negativní vliv na střevní mikroflóru má např.:

  • užívání antibiotik („anti-biotika“ jsou protikladný název pro „pro-biotika“) – antibiotika nezasahují pouze proti původci infekce, ale poškozují i střevní mikroflóru
  • užívání léků všeobecně
  • zvýšená konzumace cukru (patologické bakterie se živí cukrem) a průmyslově zpracovaných potravin (škodlivá éčka včetně konzervantů apod.)
  • nezdravá strava a znečištěné životní prostředí atd.

Špatné složení mikroflóry se projevuje především:

  • trávicími potížemi (průjem, zácpa, kolika u miminek, Crohnova choroba či syndrom dráždivého tračníku)
  • zhoršenou imunitou (infekce všeho druhu, alergie, intolerance, tzv. poruchy imunity, ale i autoimunitní onemocnění a rakovina – imunitní buňky totiž opravují i genetické mutace) – 80% imunity sídlí ve střevech
  • změny a poruchy nálad (deprese, úzkost…)
  • potíže s hmotností (obezita, inzulinová rezistence, jaterní steatóza neboli ztučnění, vyšší cholesterol)
  • kožní potíže (ekzémy včetně atopického, vyrážky, akné…)

Jak dodat probiotika a získat tak zdravou mikroflóru?

  • Kojením – krom probiotik i imunoglobuliny (např. IgA) – jak se připravit na kojení a zvládnout ho se dozvíte v tomto eBooku>> a také tomto článku>> 
  • Konzumací přírodních probiotik – fermentovaných potravin – viz dále
  • Užíváním kvalitních probiotik ve formě doplňků stravy – viz dále

12x přírodní probiotika v potravinách

1.) Kefír – obsahuje až 20 probiotických kmenů, snižuje laktózovou intoleranci, působí protinádorově, antimikrobiálně a antioxidačně

2.) Acidofilní mléko – mléko, které je obohaceno o probiotické kmeny, ale obsahuje probiotik oproti ostatním nejméně a navíc obsahuje dost cukru

3.) Kysané zelí a kimchi – fermentovaná zelenina, obsahují i zvýšené množství enzymů

4.) Jogurty – pasterizace přátelské bakterie bohužel zničí, ale výrobci je přidávají dodatečně – je ale potřeba, aby bylo uvedeno „živé kultury“; jogurty navíc obsahují vit. D, vápník a bílkoviny

5.) Zrající sýr – čedar, gouda, parmezán, ementál – jsou schopné projít až do střeva a odolat nestabilnímu prostředí v horní části trávicího traktu

 

6.) Brynza – jedno z nejhodnotnějších probiotik – obsahuje až 30 kmenů, navíc obsahuje i vit. B; lepší je ovčí a nepasterizovaný

7.) Kombucha – fermentovaný černý čaj se synbiotickými kulturami bakterií a kvasinek; je to šumivý lehce sladký nápoj, který zvyšuje energii, zlepšuje trávení a pomáhá při jaterní detoxikaci

8.) Natto – vzniká fermentací sójových bobů a navíc obsahuje enzym nattokinázu pomáhající v boji proti rakovině a zánětům; dále obsahuje i vit. K2

9.) Jablečný ocet – reguluje krevní tlak, cholesterol, diabetes mellitus, hmotnost

10.) Kvašené okurky – zvláště ty naložené do mořské soli místo octa (ocet totiž zabraňuje růstu probiotických bakterií)

11.) Tempeh – vzniká fermentací sójových bobů, je to jakási náhrada masa pro vegany

12.) Misojaponské koření vznikající fermentací ječmene, hnědé rýže nebo sójových bobů s koji („houba“ Aspergillus oryzae); nejčastěji se z misa vyrábí polévka, kdy se miso přelije teplou vodou (horká by zničila probiotika); miso zlepšuje trávení, imunitu a snižuje riziko vzniku rakoviny

Mikroflóra novorozenců

Pro novorozence jsou nejdůležitější tyto 4 probiotické kmeny:

  • Bifidobacterium (B.) bifidum – podporuje trávení a působí pozitivně na ekzémy
  • B. infantis – podporuje trávení a imunitu, pomáhá při zánětu a průjmu
  • Lactobacillus (L.) rheuteri – působí pozitivně při střevní kolice, průjmu a infekci horních cest dýchacích
  • B. lactis BB-12 – podporuje imunitu, trávení, pomáhá při kolice a infekci

Kdy dětem určitě podávat probiotika?

  • nedonošeným a předčasně narozeným novorozencům
  • dětem, které trápí kolika, průjem či zácpa a další střevní potíže (jak řešit břišní koliku u miminka se naučíte zde>>)
  • nekojeným dětem (přidávat probiotika do umělého mléka) a velmi dobrý vliv má i v období zavádění příkrmů
  • dětem rodičů-alergiků pro snížení rizika alergie a ekzému u dítěte (podávání probiotik mělo v kontrolované studii pozitivní vliv na redukci příznaků potravinových alergií u dětí s atopickým ekzémem – , což mohu osobně potvrdit – a alergií na kravské mléko)
  • dětem narozeným císařským řezem

Jelikož probiotické bakterie osídlují střevo miminka už při porodu, má způsob porodu (vaginální nebo císařský řez) stejně jako složení matčiny mikroflóry (dědí se i z generace na generaci, mimo jiné i proto se určité zdravotní potíže v rodině opakují) vliv na složení a kvalitu střevní mikroflóry novorozence. Při porodu císařským řezem ke kolonizaci dochází prostřednictvím matčiny kůže, nikoli kontaktem s poševní sliznicí – skladba bakterií obou lokalizací je rozdílná.

Je tedy důležitý nejen způsob porodu (žádoucí je vaginální, ideálně přirozený porod s následným přiložením miminka k prsu), ale také zdravá mikroflóra maminky, proto všem těhotným ženám vřele doporučuji užívat probiotika už v těhotenství a dát si střevní mikroflóru „do pořádku“.

Důležité pro zdravou mikroflóru miminka je i strava těhotné, resp. později kojící maminky – o tom více v tomto článku>>

Pro všechny děti má podávání kvalitních probiotik velká pozitiva a já to všem maminkám vřele doporučuji.

Doplňky stravy – probiotika

Probiotika se vyrábí ve formě kapek, prášku nebo kapslí, které se obvykle dají vysypat, takže veškeré formy je možné použít i pro miminko (samozřejmě za předpokladu, že to výrobce dovoluje – a to jak podání novorozencům a kojencům, tak otevření kapsle). Pokud jde o aditiva (barviva, konzervanty a další látky, které může výrobek obsahovat, přičemž ne všechny jsou neškodné), tak nejjistější bývá užití kapek či prášku. Jestli si nejste jistá, zda vybraná probiotika neobsahují škodlivá aditiva, napište mi složení nebo název výrobku zde>> a já Vám to rozklíčuji. 🙂

Probiotika jsou citlivá na teplotu, proto je nezbytné nevystavovat je zvýšeným teplotám (nedávat do blízkosti zdrojů tepla; některá dokonce musí být skladována v lednici) a nepřidávat je do teplých pokrmů (ideální je přidat je do jogurtu).

Podle čeho vybrat ta nejkvalitnější probiotika?

1.) CFU (colony forming units = jednotky tvořící kolonii) dostatečné a jasně uvedené

Nejlepší je CFU 0,5 – 20 miliard a ideálně 1 miliarda bakterií na 1 bakteriální kmen. Jedna dávka obvykle obsahuje 0,5 – 10 miliard CFU denně pro děti a 1 – 20 miliard pro dospělé. U zdravých lidí by měla stačit 1 miliarda CFU, ale u lidí se zdravotními potížemi je třeba dávka vyšší (5 – 10 miliard).

Probiotika je ideální užívat pravidelně, denně a dlouhodobě (minimálně 6 měsíců) a samozřejmě dodržovat zdravou životosprávu (např. konzumace cukru podporuje patologickou mikroflóru, protože patologické bakterie se cukrem živí).

 2.) Spektrum bakteriálních kmenů – rozmanité a jasně dané

Mezi nejužívanější patří kmeny Lactobacillus (L.), Bifidobacterium (B.), Enteroccocus a kvasinky (Saccharomyces Boulardi), Streptoccocus thermophilus, Bacillus coagulans…

Při užívání laktobacilů a bifidobakterií dochází k pozitivnímu vlivu jak na tlusté střevo, tak na tenké střevo. Některé kmeny, které můžeme v probioticích najít, ovšem nemusí přežít průchod celým trávicím traktem.

Lepší je, pokud výrobek obsahuje více kmenů než velkou dávku jednoho druhu, ale u výrobků určených pro novorozence a malé kojence naopak může stačit i 1 bakteriální kmen. Pokud je ale ve výrobku více jak 20 kmenů, bývá to podezřelé a nákup takového výrobku můžou být vyhozené peníze.

Vlastnosti jednotlivých bakteriálních kmenů

  • L. acidophilus – zvyšuje vstřebávání živin, pomáhá při průjmu a snižuje intoleranci laktózy
  • B. longum – zvyšuje imunitu, zvyšuje zachycování toxinů
  • B. bifidum – zajišťuje normální trávení mléčných výrobků, které ve stáří klesá; zlepšuje využití živin
  • L. rhamnosusprevence cestovatelských průjmů (Salmonella, Shigella, Listeria, Clostridium)
  • L. plantarum – snižuje růst bakterií, zvyšuje imunitu, snižuje pronikání toxinů a reguluje peristaltiku
  • Streptoccocus thermophiluszlepšuje trávení mléčných výrobků
  • Saccharomyces boulardisnižuje průjmy různého původu a je velmi vhodný při užívání antibiotik

3.) Stabilní a účinné – garantované množství a to až do expirace výrobku

Musí být zaručena aktivita a účinnost bakterií po celou dobu použitelnosti výrobku. Probiotika je nutno chránit před teplem, vlhkostí a světlem – některé musí být přímo uchovávány v lednici.

4.) Kvalitní a prověřený výrobce

Měly by být na výrobku nebo příbalovém letáku uvedeny veškeré potřebné údaje o CFU, seznam kmenů, věk, od kterého je možné výrobek užívat (příp. vhodnost užívání v těhotenství a při kojení), kompletní popis všech aditiv (pomocných látek i složení kapsle) – ideální je samozřejmě, aby výrobek neobsahoval žádná aditiva.

Osvědčené tipy na probiotika

Mezi nejkvalitnější pro dospělé (vřele doporučuji zvláště těhotným a kojícím maminkám) podle mého názoru patří Dr. Mercola, Dophilus (Colon Dophilus, Super Dophilus, Women Dophilus a Adults Dophilus), Biopron, Probio24… U všech uvedených (snad krom Dr. Mercoly) je i velmi dobrý poměr výkon:cena.

Mezi nejkvalitnější pro miminka patří Laktobacily Baby Bifi+ Biopron či Laktobacílky Baby Swiss – mohou se podávat od 1. dne života (jsou to vysypávací kapsle, které se přidají do mléka či příkrmu – u starších kojenců), dále probiotické kapky Biopronkapky BioGaia, které obsahují pouze jeden bakteriální kmen (BioGaia jsou ale dost drahé). Dále výrobky Dophilus – konkrétně Infants Dophilus, Infants Dophilus plus a Children Dophilus (ty už pro velké děti).

Tak pevné zdraví a šťastnou ruku při výběru kvalitních probiotik! 🙂

Stáhněte si zdarma eBook „7+7 tipů pro přirozený, rychlý a krásný porod“, kde se na pár stránkách naučíte, jak si porod přirozenými prostředky uspíšit a vyhnout se přenášení a lékařského vyvolávání! 

Maminka - lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užívala pohodové těhotenství zakončené krásným, rychlým, přirozeným porodem a zvládla strasti šestinedělí a začátků mateřství se ctí, a proto nyní předává své zkušenosti: "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu všemi úskalími mateřství již od plánování miminka." Autorka eBooků. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře
  1. Míšo mám dotaz: Kefír je tedy nejen možné přinesnášenlivosti mléka pít, ale dokonce i zlepšuje jeho snášení? To by byla pro mě skvělá zpráva, protože kefír jsem taky milovala, jako mléko! (mléko mi nedělá dobře, od té doby, co jsem ho půl roku nepila – mám po něm teď průjmy) A ještě k těm Biopron kapkám – koupili jsme minulý týden nějakou novou verzi a ve složení má dva kmeny (Lactobacillus a Bifidobacterium) – dávám je synovi od narození, protože mi dali u porodu antibiotika na streptokoka. A pokračujeme v tom i teď, protože je díky nim první dítě, co znám, které netrpí na prdíky! Halelujah! 😉

    • To je super, že jsi se ke správným informacím dostala včas a začala malému dávat probiotika od malinka! Gratuluji! Jsem ráda, že mu pomáhají od prdíků, a jistě i imunitu má lepší než jiné děti… 🙂
      Také zjišťuji, že výrobci často mění složení výrobků, nejen účinných látek, ale hlavně těch přídatných a někdy to není moc ku prospěchu, ale v tomto případě si troufám tvrdit, že to ku prospěchu je. S kefírem je to složitější a nerada bych Tě mátla. Ale řekla bych, že je to spíš tak, že pokud ve vyšším věku je horší tolerance mléčných výrobků a dotyčný se jich nechce vzdát, tak kefír apod. je dobrá volba a dokonce to intoleranci zlepší. Ale takhle těžko říct, z čeho pramení tvoje potíže a nerada bych Ti špatně poradila. Jestli chceš, ráda to s Tebou proberu (FB, mail…) a určitě na něco přijdeme, ale pokud si troufáš to risknout a zkusit si cucnout kefíru (zkusila bych bio verzi a bez příchuti a dalších nepotřebných, ne-li přímo nevhodných aditiv – člověk někdy narazí na různé výrobky), tak to zkus a dej mi vědět. Každopádně pokud máš výraznou intoleranci, alergii apod., tak bych se poradila s alergologem. 🙂

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů