Blíží se Vánoce a všechny děti se těší na nové hračky, ale ne každá hračka je nejen zábavná a lákavá či didaktická, ale především nezávadná, bezpečná a kvalitní…
Rodiče tedy to vybírání hraček nemají jednoduché…
Když jsme s manželem Radkem před pár lety plánovali miminko, a i později, když jsme se o něj zuřivě snažili, chodili jsme rádi navštěvovat hračkárny, a nedočkavě vybírali, kterou hračku našemu budoucímu miminku koupíme. Většinou jsme ale vybrali tu, se kterou bychom si chtěli hrát hlavně my… 😉 Než jsem se stala maminkou moc jsem nesledovala z čeho, kde a kým byla hračka vyrobena, protože mě vůbec nenapadlo, že dětská hračka může být závadná. Opak ale nezřídka bývá pravdou, a proto jsem sepsala článek plný rad a tipů.
Hračka má, krom funkce zábavní, i důležité společenské a pedagogické poslání. Rozvíjí totiž osobnost dětí, fantazii, slovní zásobu, jemnou a hrubou motoriku (zručnost), logické myšlení, ale i sociální cítění, objasňuje jim fungování reálného světa a také ovlivňuje jejich citový rozvoj.
Některé hračky nejsou, zvláště pro malé nebo citlivější děti, příliš vhodné (např. strašidelné příšery, figurky z akčních seriálů nebo zbraně…), protože mohou způsobit i určité ohrožení psychiky dítěte. Podobný efekt ale mohou mít i jinak vhodné hračky, pokud jsou dětem dány ke hře předčasně nebo jim není vysvětleno/ukázáno, že je to hračka a jak funguje.
Při samotném výběru hračky je třeba myslet na to, jak její užívání dítě ovlivní, a vybírat hračku přiměřenou věku a vývoji dítěte, jeho zájmům a schopnostem.
Nabídka hraček je stále širší díky dovozu ze zahraničí. Odhaduje se, že cca 80-90% hraček se dováží, přičemž řada známých značek nechává své hračky vyrábět v zemích, kde jsou nižší výrobní náklady (zde může dojít k obcházení některých nařízení), např. v Číně.
Existuje množství značení hraček, ale tato označení mohou být zavádějící a často jsou založeny na reklamě. K důvěryhodným značením vzhledem k bezpečnosti řadíme následující tři (s CE čtyři) značky. Ani jedna z nich ale primárně nevyjadřuje šetrnost k přírodě, na rozdíl od FSC či označení ekologických textilií. Ty však zase nejsou certifikovány na bezpečnost.
Značka shody deklaruje, že produkt je vyroben v souladu s technickými požadavky obsaženými v nařízení vlády nebo s platným technickými normami nebo normami EU. Pro označení CE je primární bezpečnost výrobku a ochrana zdraví a životního prostředí v obecné rovině.
Značka shody deklaruje, že u výrobku bylo provedeno posouzení shody jeho vlastností s požadavky evropských směrnic, které se na něj vztahují.
Ovšem pozor! Čínští dovozci záměrně vymysleli svou vlastní značku China export, která má stejná písmena, jen umístěná těsně u sebe. Takové výrobky samozřejmě posouzením shody s českými normami neprošly!
Podle normy ČSN EN 71 jsou pro různé věkové skupiny dětí stanovena různá kritéria. Nejpřísnější limity jsou stanoveny pro hračky určené pro děti do 3 let věku. Varování musí být uvedené na hračce/obalu a v návodu musí být uveden popis možného nebezpečí, např. „Nevhodné pro děti do 3 let“ společně např. s „Obsahuje malé části“. Varování může být nahrazeno grafickým symbolem.
Přísnější limity u dětí do 3 let jsou stanoveny mimo jiné proto, že se u takto malých dětí předpokládá olizování a kousání hraček (kousátka apod.), a snadněji tak může dojít k uvolňování toxických prvků do organismu dítěte. Sledované proto jsou zejména antimon, arsen, baryum, kadmium, chrom, olovo, rtuť a selen.
Značka „Bezpečná a kvalitní hračka“ je zárukou zvýšené úrovně bezpečnosti, kvality hračky a zdravotní nezávadnosti (přezkoumána v nezávislé laboratoři – včetně mechanických vlastností a hořlavosti, hračky pro děti do 3 let jsou testovány i podle hygienických požadavků MZ ČR).
Značku výrobkům propůjčuje na dobu 3 let garant certifikace – Technický a zkušební ústav stavební Praha, sp. Značka je součástí programu Česká kvalita a takto označená hračka nepředstavuje žádné zdravotní riziko.
Logo „Bezpečná hračka“ označuje, že výrobek je vysoce bezpečný a zdravotně nezávadný, což garantuje certifikát ITC (po celou dobu platnosti licence probíhá trvalý dohled nad kvalitou a bezpečností výrobku). Garantem této licence je Institut pro testování a certifikaci, a.s Zlín.
Projekt „Bezpečná hračka“ je výborným řešením pro výrobce a obchodníky, který mají zájem o skutečně pečlivé posouzení výrobku z hlediska všech možných rizik. Značka je též součástí programu Česká kvalita, který jako jediný v ČR garantuje zákazníkům nezávislé a dlouhodobé ověření kvality.
Označení „Správná hračka – vybráno odborníky“ je společným projektem:
Hračky s tímto nadstandardním označením mimo jiné splňují důležité požadavky pro rozvoj dítěte – mají totiž i estetické a výchovné kvality.
Stálá výstava oceněných hraček je na zámku v Kamenici nad Lipou a na každoročním Kamenickém Hračkobraní jsou k vidění hračky oceněné v posledním roce, tedy hračky na trhu dostupné. Přehled všech oceněných hraček je zveřejněn na www.sdruzenihracky.cz. Jsou to neskutečně geniální a krásné hračky, které budete svým dětem brát a hrát si s nimi, podívejte se zde >>
Naprostou špičkou mezi výukovými hračkami jsou Montessori hračky, které děti učí názorně a zábavnou formou, ale i takovým způsobem, aby nejrůznější dovednosti zvládly co nejlépe. Mezi Montessori hračkami najdete:
Dalším tipem na výukové hračky jsou výrobky UnoDuo, které si můžete prohlédnout zde>>
Vybírejte hračky, se kterými si děti vydrží hrát dlouho i řadu let, protože jsou do určité míry primitivní a jednoduché, nic tzv. speciálního „nedělají“ a dá se s nimi různě kreativně hrát a blbnout, upravit je a přetvořit dle libosti, hračka tzv. není „dokončená“ (kostky X autíčko).
Hračky trénující hmat (různé tvary a materiály) – modelína, těsto, mouka a vše z kuchyně (trénuje i čich a chuť), věci, které najdete v přírodě jako kamínky, šišky, písek a voda a máte vystaráno. 🙂
Pokud dítěti dovolíte (máte tu trpělivost 🙂 ) zapojit se do vaření či jiné opravdové smysluplné činnosti, naučí se domácí práce a tedy samostatnosti a zodpovědnosti, čímž získá i vyšší sebevědomí a je „nepostradatelné“ pro chod domácnosti. 😊 S tím souvisí si tzv. imaginární hra – hra na někoho (profese), a pokud se zapojí do této hry více dětí, má to pozitivní vliv na sociální chování, psychiku a kooperaci a spolupráci.
Informace o konkrétním výrobku je možné zjistit na webových stránkách těchto organizací:
Až budete dávat dítěti (kojenci, batoleti, příp. předškolákovi) novou hračku vždy mu nejdříve ukažte, co hračka umí a co je jejím účelem. Vyhnete se tak zklamání, že dítě hračku po chvilce odloží a půjde si hrát se svou starou, osvědčenou hračkou, o které ví, jak funguje. Stejně tak postupujte, pokud chcete, aby batole splnilo nějaký úkol (proběhlo labyrintem, slalomem, skočilo přes překážku), protože dítě často úkol nechápe, co se po něm chce a pak se na kroužku nudí… 😉
Málem bych zapomněla na knihy všeho druhu! Bez těch se přece neobejdeme v žádném věku! A abych odčinila svojí chybu, mám pro vás tip na zbrusu novou a neskutečně úžasnou knížku pro děti a dospělé všech věkových kategorií! Napsala ji autorka mentální harmonizace a meditací nejen pro děti Tereza Kramerová. Informace o knize „Dívka s havraními křídly“ najdete zde>>
Chcete-li se před Vánoci vyhnout riziku nevhodného dárku, předejte seznam vyhovujících hraček rodině a přátelům… 😉
Pokud dětem dáváme stále nové a nové hračky má to několik úskalí. Jednak jich mají stále více a více tak:
Naopak s pár hračkami si vytvoří vztah, nosí si je všude, soustředěně a dlouho si s nimi hrají. Nadpočetné hračky ale určitě nemusíte hned vyhazovat! Samozřejmě je můžete prodat, předat, darovat známým nebo do bílých kontejnerů pro Klokánek, ale mnohem lepší je, část hraček schovat a za pár týdnů je vyndat a schovat zas jiné! Děti mají pocit, že mají novou hračku. 😊
Je tu ale ještě jeden úhel pohledu na časté dávání dárků dětem: Je to jakási podvědomá snaha vynahradit jim to, že s nimi nejsme, nehrajeme si, netrávíme s nimi dost času (protože nemůžeme, nebo nechceme). Dárek vyplní prázdné místo v našem srdci, a jako by říkal „štěstí se dá koupit“, „věci nás udělají šťastnými“…
S tím souvisí i další věc. Kupování věcí (hraček a později mobilů, značkového oblečení…) dětem jen protože to mají ostatní a aby nezaostávalo za vrstevníky. To je samozřejmě blbost, i když je to pochopitelné jednání a všichni jsme to asi zažili.
Bohužel čím déle v téhle „soutěži“ držíte krok, tím těžší je přestat a je to už taková závislost. A čím jsou děti starší, tím jsou ty věci dražší… Na tohle nemám jednoduchý „lék“, ale souvisí to se sebevědomým, sebeúctou… Dítě si musí uvědomit, že není horší, než ostatní jen protože něco nemá (zvláště když to ve skutečnosti ani nepotřebuje). Rozhodně to ale není dobré bagatelizovat nebo striktně dítěti říct, že příslušnou věc nedostane, ale diskutovat, vysvětlit, probrat.
Tak co, jaké hračky dostane pod stromeček vaše dítě? Domluvte se s Ježíškem… 😉
Zdroje a doporučená literatura:
Doba jedová 1 a 2 – prof.RNDr.Anna Strunecká, DrSc.
Jak žít dobře, zdravě a ekologicky šetrně – vydávané sdružením Arnika arnika.org
Lektorka a „průvodkyně po krajině mysli“ Tereza Kramerová
Lektorka Montessori Irena Kubantová
https://www.spravnahracka.cz/
Úvodní strana
Úvod
https://montessorihracky.cz/cs/?gclid=EAIaIQobChMI0IXW8Jfx1wIVYSrTCh13nwguEAAYASAAEgLekvD_BwE
https://www.medvidkovehracky.cz/blog/ekologicke-hracky-tipy/
Moc hezky napsané 🙂 My sledujeme kvalitu, recenze obchodu, potažmo hledáme spíše negativní recenze od maminek pro vyvarování a v závěru při nákupu hraček jsme objevili obchůdek, kde jsme naprosto spokojení – mají hračky od miminka po vzdělávací hry, vybavení pokojku, vypěstování si vlastních kytiček. Hodně jsme četli o hračkách Bigjigs, takže tam se zaměřujeme pro naše dva kluky – musím říct, žádná porucha, nic. Maximální spokojenost. Takže pokud sháníte maminky kvalitní hračky určitě se mrkněte na Hračky u kocoura – sama jsem tam strávila asi 3 hodiny a stejně jsem to nedokázala v tom množství hraček celé shlédnout.