Pohodové šestinedělí začíná už před porodem

těhotenstvi

V šestinedělí je více než kdy jindy potřeba dopřát si odpočinek a nechat se opečovávat, protože tím dobijete „baterky“ po náročném období (těhotenství a porodu) a pak už budete moci jen zářit a dávat energii a lásku svému okolí, protože budete mít odkud brát… 🙂

Není příliš známo, že v šestinedělí je zvýšená potřeba být v teple – a to po všech stránkách:

  • jídlo – nikoliv syrové, ale tepelně upravené, a pokud z lednice (jogurt atd.), tak nechat chvilku v pokojové teplotě „ohřát“
  • teplé oblečení (já se i v létě často třásla a nosila mikinu i v 25 st. C) a vyhřátý pelíšek
  • „teplé“, vřelé mezilidské vztahy – tedy setkávat se jen s lidmi, se kterými si dobře rozumíme, a s těmi, kde to trochu skřípe, si jen zavolat. 🙂 Takže není třeba se přemáhat a čelit „dobrým radám“, které vás o energii spíše připraví.

Hlavním předpokladem pohodového šestinedělí je však úspěšné kojení!

Zdá se to neuvěřitelné, ale je to pravda pravdoucí. Spokojené a najezené miminko totiž bez větších potíží usne na 3 hodiny a vy máte klid a čas na sebe a své potřeby (žádné uklízení!). 🙂 V opačném případě ale bude schopné být u prsu celý den (bez nadsázky 🙂 ), aby získalo svou dávku mléka, a nenechá vás si ani dojít na WC. Vím, o čem mluvím>>

Šestinedělí, tedy období 6 týdnů není jen tak číslo vycucané z prstu. Je to přesně tak dlouhá doba, která je potřebná především na:

Počítejte s tím, že (což je ideální) strávíte šestinedělí spolu v pelíšku a budete se mazlit a kojit.

Může se totiž stát i to, že budete jen kojit a kojit, případně odstříkávat, odříhávat a přebalovat, uspávat a zase kojit… 🙂 Může to být „normální“, ale může to být i známka nějakého problému s kojením, to záleží. Každopádně se na tuto možnost připravte, abyste nebyly překvapené. Pak vám stejně nezbude nic jiného, než šestinedělí strávit v pelíšku a „nabírat energii“ – zkrátka vás „někdo tam nahoře“ donutí odpočívat!

Ale vše zlé je pro něco dobré, vše má svůj skrytý smysl… 🙂 A vy buďte rády, protože vaše děťátko vás potřebuje u sebe a vaše blízkost je pro jeho vztah k životu a náhledu na svět, ač se to nezdá, stěžejní.

Uvádí se, že 98% maminek je schopno své dítě kojit, pokud pro to něco udělají. Některá maminka to zvládne bez potíží a komplikací, jiná má problém kojení zvládnout. Není ale potřeba se obviňovat nebo stresovat, ale problém včas rozpoznat a řešit.

Kojení je tak trochu věda, ale nejlepší je nad ničím moc nehloubat a nepřemýšlet, protože rozum v tomto případě je na škodu. 🙂

Kojení a uspávání miminka

Rozum není třeba pouštět ke slovu při kojení, ale naopak před porodem, a na kojení, potažmo šestinedělí se předem připravit již v těhotenství.

Těhotenství

I přestože jsem lékařka a o kojení již něco vím, absolvovala jsem v těhotenství pro jistotu i kurz kojení. A tak vám ušetřím čas a peníze a to nejdůležitější vám povím!

Zázračné mateřské mléko a zásady kojení

Než se spustí mateřské mléko, odchází nažloutlé, řídké mlezivo neboli kolostrum, které je pro miminko velmi důležité, protože mu krom živin zajistí i látky nezbytné pro pevnou imunitu. Během několika hodin dojde k ukončení tvorby mleziva a začíná tvorba hustšího, bílého mateřského mléka (MM).

Zdravé a donošené miminko nepotřebuje žádné jiné tekutiny (ani v horkých dnech). Stačí mu MM (příp. umělé mléko nemůže-li být kojeno), ale žádná voda nebo čaj!

Používání dudlíku a kojenecké lahve kazí techniku kojení, takže je dobré se jejich používání (v prvních dnech a týdnech) vyhnout nebo je použít jen v nezbytných případech. Do konce šestinedělí se oba kojit naučíte a pak již můžete dudlík na zklidnění a uspání použít.

Z počátku kojte při každém kojení (= krmení) z obou prsů, protože tím se laktace nastartuje. Pak se již postupuje tak, že 1 kojení = 1 prs a při dalším kojení se kojí z druhého prsu. Pokud by dítěti 1 prs nestačil, tak mu nakonec můžete nabídnout ještě druhý prs. – Dítě si samo určí, zda je nasycené či ne. Já například kojila odjakživa při každém kojení u obou kluků z obou prsů… 🙂

Nejdříve se v prsu tvoří tzv. přední mléko, které je řidší a méně kalorické a které je spíše na žízeň. Po několika minutách je vystřídáno tzv. mlékem zadním, které je hustší a výživnější a které zažene hlad. To je důvod, proč se máme snažit udržet miminko u prsu déle. Pokud má i pak hlad, je možné mu nabídnout druhý prs, odkud získá opět nejdříve přední mléko a poté zadní.

Kojte podle potřeby miminka – tzv. na požádání!

Asi 90% pláče, ne-li více, je totiž způsobeno hladem/žízní nebo jinými potížemi (strach, bolesti bříška, potřeba kontaktu s maminkou apod.), které kojení vyřeší.

Pláč => začněte kojit! Tím nikdy nic nezkazíte! 🙂

Neomezujte délku ani frekvenci kojení. Ovšem kojení by nemělo trvat déle než 45 minut. V opačném případě je něco v nepořádku – technika kojení anebo je nedostatek MM. V šestinedělí se miminko obvykle kojí á 3 hodiny (ne déle než po 4 hodinách, pak je vhodné ho vzbudit), ale první dny se může hlásit i 12 – 15x denně.

Kojení v noci (ideálně mezi 1. – 3. hodinou) udržuje laktaci a zvyšuje tvorbu mléka.

Máte-li pocit, že je MM málo, přikládejte miminko častěji, k oběma prsům a případně oba prsy několikrát během jednoho kojení vystřídejte.

Bříško v těhotenství

Porod císařským řezem není důvodem pro nekojení, jen je to náročnější.

Pokud miminko nemáte u sebe, odstříkávejte á 3 hodiny, aby se mléko odstraňovalo z prsu a tím se mohlo dále tvořit. Poptávka totiž určuje nabídku. – Pokud mléka z prsu odchází málo, je to zpráva pro prs, že není tolik potřeba, a jeho tvorba se sníží. Bude-li odcházet „všechno mléko, které v prsu je“, bude to zpráva pro prs, že je ho málo, a příště prs vyrobí mléka více!

Dítě nejdříve saje rychle a krátce a teprve pak přejde do pomalého a dlouhého sání = polykání. Toto dlouhé sání jsou tzv. pauzy v bradě. Bez nich dítě jen saje, ale nepije. To bývá důvod toho, že je miminko neustále u prsu a není možné ho odložit, protože se hlady stále hlásí o kojení. – Problém tedy bývá nedostatek MM.

Kojení nesmí bolet! Pokud bolí, děláte něco špatně; případně máte ragádu (trhlinku) na bradavce (ta je ale způsobená špatnou technikou kojení) nebo retenci mléka (kdy mléko v prsu stagnuje), kterou se vám miminko snaží vysát (a dobře dělá, protože vás chrání před zánětem prsu).

Kojení má výhody nejen pro miminko, ale i pro maminku

Výhody pro miminko:

  • upevní vztah mezi maminkou a miminkem, uklidní ho při strachu, nejistotě či po pádu, ale také uspí
  • zlepšuje imunitu miminka a chrání ho před infekcemi (průjmy, infekcemi dýchacích cest, zánětem středního ucha)
  • snižuje riziko vzniku civilizačních onemocnění (diabetes mellitus, obezita, hypertenze, alergie, rakovina…) u miminka, dokonce zajistí silnější kosti v dospělosti a ve stáří
  • lepší vývoj duševních i intelektových schopností

Výhody pro maminku:

  • rychlejší zavinování dělohy po porodu
  • rychlejší návrat na původní hmotnost
  • poporodní ztráta krve je díky kojení nižší
  • chrání maminku nejen před rakovinou prsu, vaječníků i osteoporózou, ale léčí i endometriózu

Jenže aby bylo šestinedělí pohodové a maminka a miminko si mohly dopřávat výhod kojení, je potřeba, aby se kojení dařilo. – Kojení je totiž občas trochu věda. 🙂

Spokojená maminka

A proto vřele doporučuji se na kojení připravit už v těhotenství!

Režimová opatření

  • masírovat prsy a bradavky olejíčkem a snažit se bradavky vytvarovat
  • otužovat bradavky studenou vodou
  • u plochých bradavek, kdy by mohlo mít miminko problém se „přisát“, je možné od 6. měsíce těhotenství nosit formovače bradavek (např. značky Medela)
  • posilovat prsní svaly (např. spojit ruce jako při modlitbě a tlačit dlaněmi proti sobě anebo prsty proplést a ruce odtahovat od sebe)
  • připravit se na kojení i teoreticky (absolvovat kurz kojení, kontaktovat laktační poradkyni či se alespoň poptat kamarádek a vidět je kojit)…

Jako dvojnásobná maminka – lékařka a budoucí laktační poradkyně vám chci přípravu na kojení co nejvíce zjednodušit, a proto pro vás mám vše utříděné a sepsané černé na bílém i s obrázky a videy:

  • Vše o mateřském mléce a kojení!
  • Zásady a správná technika kojení!
  • Výživa kojící maminky – zdravě a bez přešlapů!
  • Manipulace s mateřským mlékem – technika odstříkávání i skladování!
  • Řešení nejčastějších problémů s kojením – bez chemie, pomocí režimových opatření a homeopatik!
  • Jak u batolat ukončit kojení v klidu, pohodě a bez slziček!

Vše najdete v e-Booku „Kojení od A do Z“, který vás naučí o mateřském mléce a kojení vše, co budete potřebovat!

A víte, co se říká o přenášení?

Že příčinou jsou nedodělané věci – nejen výbavička a úklid, ale třeba i nevyřešené vztahy, vzdělávání (třeba právě ta příprava na roli maminky…), které jsme odkládaly a teď nás dohnaly… 😉

Velký vliv na laktaci má porod

Kojení, resp. nástup laktace je usnadněna přirozeným porodem bez medikace, jako se to povedlo dvakrát mě. 🙂 Jak na to, učím těhotné maminky ZDE>>

Důležitý je samozřejmě bondingpřiložení miminka hned po porodu k prsu. Stejně jako setrvání po porodu po dobu zlaté hodinky (ideálně 2 hod.) spolu s miminkem na porodním sálu/pokoji. – Toto vše je nezbytné nejen pro kojení, ale hlavně pro vytvoření pevného a láskyplného vztahu mezi maminkou a miminkem.

S kojením by se tedy mělo začít co nejdříve a i nadále miminko přikládat minimálně á 3 hodiny. Skvělý je dnes již běžný systém rooming-in.

V prvních hodinách po porodu o kojení miminko obvykle nemá velký zájem, protože

  • si musí odpočinout po náročné „práci“,
  • má zásoby z doby, kdy bylo vyživováno placentou,
  • někdy je také nalokané plodové vody, kterou musí strávit.

Proto první hodiny prospí. Takž vy tuto možná poslední klidnou chvilku využijte a spěte také!

Po porodu včas laktaci podpořit

  • kojící čaj 3x denně – obsahuje především jestřabinu, která zvyšuje laktaci a dále obvykle také fenykl, anýz, meduňku, které pozitivně působí na střevní peristaltiku a trávení miminka (ale i maminky)
  • dostatečný pitný režim (3 litry denně – pramenitá voda, bylinný přirozeně bezkofeinový čaj rooibos podporující imunitu, kojící čaj, filtrovaná voda z vodovodu, slazené nápoje jen s mírou a ředěné a jen kvalitní bez konzervantů a umělých sladidel) a výživná zdravá strava (vývary, omáčky, polévky)
  • dostatečný spánek, odpočinek a nestresovat se! – platí pravidlo – když spí miminko, spí i maminka!
  • homeopatika na podporu laktace – zvláště v případě jejího pomalého „rozjezdu“ či předčasného snížení, které bohužel nemusí být včas rozpoznáno (vím, o čem mluvím) – Ricinus communis 5 CH 4x denně 5 kuliček vsypat pod jazyk (kuliček se nedotýkat a 15min. před a po užití nejíst a nepít); v začátku je lepší je užít při každém kojení/odstříkávání (ale jen pár dní)

Homeopatika pro těhotné a děti

  • pozor neužívat mátu (pozor i na zubní pastu s mátou) a šalvěj (chia semínka jsou semínka šalvěje) – snižují laktaci!
  • případné odstříkávání bradavky vytvaruje a podpoří laktaci
  • u plochých bradavek lze přechodně používat kojící kloboučky (např. od Medely), i když to není ideální, protože miminko prs necítí – pak se již kojením, příp. odstříkáváním bradavky vytvarují
  • teplý obklad (či sprcha) na prsa před kojením – zlepšuje spouštění mléka
  • pití teplého nápoje při kojení – zlepšuje spouštění mléka
  • V případě jakýchkoliv potíží kontaktujte co nejdříve zkušenou laktační poradkyni! Jejich seznam i s kontakty najdete např. na webu Laktační ligy.

V prvních dnech stačí, že se laktace vůbec spustí, protože miminko má jen malé nároky. Za pár dní už sice bude mít nároky větší, ale za tu dobu se vám laktace již rozběhne.

Navíc laktaci rychle nastartujete, když budete…

  • kojit a přikládat, aby se bradavka a prs stimulovaly – klidně i 20x denně, stačí i jen na pár minut, minimálně ale á 3 hodiny
  • střídat polohy – kojit vždy jak v klasické poloze přední, tak v boční „fotbalové“
  • vystřídejte několikrát oba prsy
  • kojte v noci – alespoň 1x – noční kojení udržuje laktaci
  • odstříkávat – minimálně každé 3 hodiny

Růstové spurty

Pocit nedostatku mateřského mléka můžete mít i v době tzv. růstových spurtů – růstových skoků, kdy má miminko zvýšené nároky na potravu. V tu dobu se může miminko chtít krmit i každou hodinu!

Tyto spurty se objevují typicky mezi 6. a 12. dnem, 6. a 8. týdnem, ve 3. měsíci…. Takže, se nelekněte a kojte a buďte v klidu a:

  • udělejte vše pro dostatek MM – viz výše
  • nepřestávejte kojit
  • nezačínejte hned dokrmovat umělým mlékem (UM), což vám někdy poradí pediatr zbytečně brzy (záleží na konkrétní situaci a stavu miminka!) – někdy bývá spor mezi pediatry a laktačními poradkyněmi o to, kdy začít dokrmovat, protože za 2 – 3 dny se obvykle situace znormalizuje a nabídka mléka se zvýší
  • sledujte počet pomočených plen – mělo by jich být 6 – 8 (opravdu pomočených – těžších, ne lehkých s pár čůrnutími) a cca 2 – 5 stoliček denně (u novorozenců; plně kojení kojenci nemusí kakat i několik dní) = to je známka, že je miminko dostatečně hydratováno (v opačném případě je dokrm potřeba!)
  • neomezujte délku a frekvenci kojení a kojte na požádání (klidně i každou hodinu)
  • nesnažte se dítě od krmení odlákat, jen ho naštvete, ale jeho hlad nezaženete

Přeji hodně příjemných a nezapomenutelných chvil strávených s Vaším děťátkem při kojení!

Objednejte si e-Book „Kojení od A do Z“  se slevou a osvojte si kojení včas a dejte svému děťátku do života to nejlepší!

e-book "Kojení od A do Z"

MUDrc Míša - Tajemství ideálního mateřství

Maminka-lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti (první miminko máme z IVF, ale druhé z přirozeného otěhotnění!) a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užila krásné těhotenství i porod a zvládla strasti počátku mateřství se ctí. Autorka e-průvodce pro páry plánující miminko "Naše vítězství nad neplodností aneb 12 tipů, jak zvládnout umělé oplodnění", e-průvodce těhotenstvím a přípravou k porodu "Konečně těhotná aneb Jak mít pohodové šestinedělí a zvládnout porod s úsměvem", e-průvodce komplexní péčí o miminko"Deník novopečené maminky aneb Jak přežít šestinedělí a užívat si mateřství". "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu mateřstvím již od plánování miminka." Jak a proč jsem se stala z neplodné lékařky maminkou blogerkou si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů