Jak vybrat správné (nejen) první botičky aneb Pravda o dětských botách

Správné dětské botičky

Výběr prvních botiček je pro rodiče vždy velký zážitek. Mnohdy ale jen do doby, než je musí nejen zaplatit ;-), ale hlavně kupovat každé 2-3 měsíce nové, protože dětské nožičky občas rostou závratnou rychlostí… 🙂 Jenže výběr botiček pro vyvíjející se nožičku je nelehká, avšak zodpovědná věc, protože obuv má pro vývoj celého těla a jeho motoriky velký význam.

První dětské botičky – kdy a proč

Funkcí bot je „pouze“ ochrana před poraněním a chladem. Boty, i z tohoto důvodu, dávejte dětem až v době, kdy samy chodí nebo se o to již obstojně snaží. Malým kojencům dejte ponožky (tlusté – v chladu) a na botičky na parádu zapomeňte, protože předčasné nošení bot (zvláště těch nevhodných):

  • omezuje růst nožičky,
  • omezuje vnímání podložky a okolí vůbec,
  • může způsobit syndrom studených nohou.

Pokud je totiž noha dlouhodobě uzavřena v ponožkách a botách, odnaučí se vnímat změny teploty. Noha má velkou termoregulační schopnost a má-li dostatečný trénink ve smyslu střídání teploty povrchu a prostředí, umí na ně reagovat a sama se „zahřát“.

Některé děti dokonce vyžadují chůzi doma bez ponožek, čímž se:

  • otužují,
  • zlepšují vnímání podložky,
  • mohou lépe využít odrazovou (i „lezoucí“) funkci palce, takže jim rozhodně nebraňte a nechte je chodit tak, jak je jim libo. 🙂

Boty dávejte dítěti jen na chůzi venku, doma ať chodí bez bot (v létě klidně naboso, v chladu v protiskluzových ponožkách, příp. v látkových capáčkách, je-li doma skutečně chladno). Plazit a lézt nechávejte dítě rozhodně bez bot, protože pro kvalitní lezení po čtyřech je velmi důležitý palec a jeho odrazová funkce, kterou si děti osvojují. Ta je ale v botičkách vyřazena z funkce.

Chůze naboso je nejvhodnější a praktikujte ji tak dlouho, jak jen to bude možné. V létě na bezpečném terénu a na přírodním podkladu (písek, tráva, kamínky, půda…) nechte dítě běhat bosé. Tyto zásady jsou prevencí plochonoží.

Vývoj dětské nožičky

Hlavní zásady výběru správných dětských botiček

  • dostatečně široké ve špičce, aby měly prsty volnost pohybu
  • nadměrek by měl být nejen na délku (cca 0,5 – 1,5 cm), ale i na šířku (min. 1 mm z každé strany) jako prevence utlačování a deformit
  • na noze musí dobře držet a nevyzouvat se
  • ne kotníčkové – výjimkou můžou být zimní boty, kdy potřebujeme ochránit před chladem a sněhem; výjimkou můžou být ortopedické vady apod. – ale zdravá noha nepotřebuje mít kotník zpevněn obuví
  • měkké a ohebné – zvláště v oblasti podrážky, a to v celém jejím rozsahu od prstů až po patu (ne jen v oblasti záprstních kůstek)
  • s tenkou podrážkou, aby ploska mohla dostatečně vnímat nerovnosti terénu a adekvátně na ně reagovat (prevence podvrtnutí a úrazů vůbec) – je-li noha dlouhodobě uzavřena v pevných botách, odnaučí se tyto nerovnosti vnímat a tedy i na ně reagovat, což má vliv na motoriku celého těla
  • bez podpatku
  • zdravá noha nepotřebuje podepřít stélkou, která podporuje klenbu – stélka (barefoot boty ji nemívají) a preventivní nošení ortopedických vložek není třeba
  • u hypermobilních dětí (s volnějším vazivovým aparátem, volnějším rozsahem pohybů v kloubech apod.) je naopak vhodný pevný opatek
  • nedávejte boty po starším sourozenci nebo jiném dítěti (výjimkou by mohla být barefoot obuv, kde není stélka, příp. obuv nošená jen velmi krátkou dobu) – každé boty jsou sešlapané jinak a tímto by se vývoj nohy kazil

Boty by měly být lehké, protože těžké botičky (zvláště ty zimní) dítěti chůzi ztěžují, což se může projevit vtáčením špiček či chůzí s nadměrným zvedáním palečků (i doma bez bot). To je signál pro změnu obuvi či její používání omezit na co nejkratší dobu.

Podobný problém míváme i my dospělí, kdy nosíme těžké pevné zimní boty a při zvedání nártu si přetěžujeme svaly (nejen) na přední straně bérce. To se projeví vznikem na pohmat bolestivých míst, tzv. trigger pointů, které mohou mít další negativní vlivy na naše tělo (poruchy se totiž řetězí).

Správné dětské botičky

Vložky do bot – ano, nebo ne?

Bez důkladného podologického vyšetření (ortopedické vyšetření bývá jen zběžné, řada ortopedů nemá podoskop) a indikace by vložky neměly být součástí žádných bot (realita bývá bohužel jiná). U  komerčně vyráběných stélek, kdy jsou obě vložky naprosto stejné (málokdo z nás má obě nohy stejné), si člověk může spíše uškodit.

Pokud je potřeba léčba plochonoží či jiné vady nohy, základem by měla být  fyzioterapie, resp. rehabilitace, kdy je kladen důraz jak na léčbu, tak na prevenci (nejen) dalšího zhoršování.

Přezůvky typu pantoflí pro děti?

Lepší než klasické pantofle (dochází k přetěžování přednoží  – prsty se snaží botu udržet na noze pomocí krčení) jsou sandály, kdy pásek okolo paty eliminuje krčení prstů a tím i přetěžování dané části nohy. Pantofle, resp. sandály by měly mít ideálně 3 pásky na nártu.

Proč k vadám plosky a nohy dochází?

  • špatně zvolená obuv – tvrdá, neforemná a úzká
  • přetěžování
  • motorický vývoj u dětí – mnoho dětí s valgozitou (vbočením) kotníků a funkčním plochonožím vynechala některou z fází pohybového vývoje (nejčastěji lezení), což se může promítnout do budoucna, kdy jsou nedostatečně posíleny kyčelní svaly nebo jsou oslabené svaly břišní (vliv má i dnešní životní styl, kdy děti mají nedostatek pohybu) – o souvislostech a jak jim předejít i vyřešit najdete zde >>
  • změna laxicity (volnosti např. u hypermobilních) tkání
  • genetika
Rodiče a děti jsou partneři - Nevýchova

Každopádně bychom ale dětem měli dát možnost následovat jejich přirozenou potřebu chodit naboso, která je, zvláště v případě chůze po přírodním terénu, pro nohu to nejlepší. Tu se snaží simulovat právě obuv typu barefoot. Navíc naboso je to v teplém počasí pro nožičky příjemnější a děti botičky nechtějí, což maminky špatně snáší. 🙂

Jednou jsem takhle našemu 2leťákovi vyklepávala kamínky z boty a jemu se to tak zalíbilo být jen v ponožkách, že se nechtěl nechat obout za žádnou cenu. Takže jsem se zhluboka nadechla a dala mu tu možnost, protože prát se s ním na řvát na sebe k ničemu není. Jen ať si to zjistí sám a vyzkouší…

Bylo vtipné sledovat, jak škobrtá, a evidentně mu to po chvíli moc příjemné nebylo, protože kamínky ho píchaly do nohou. 🙂 Kdybych mu to dokola vykládala, nepochopil by to. Takhle to pochopil raz dva a po 100 metrech se zastavil a začal mi brát botičky z ruky a chtěl si je nazout. A bylo, bez řevu na obou stranách… Vřele doporučuji…:)

Souvislosti mezi výběrem bot a poruchami pohybového vývoje

Stále více dětí a mladých lidí postihují poruchy pohybového aparátu, které jako lékařka, která léta pracovala na rehabilitaci, vím, co je pro prevenci potíží a správnou funkci pohybového aparátu i celého těla nezbytné. A to, aby vývoj proběhl ve správnou dobu a ve správném sledu.

Ovšem rodiče a prarodiče bohužel často svou neznalostí pohybový vývoj narušují a negativně ovlivňují. Takovým narušením může být například nesymetrické polohování a chování, používání šátků a autosedaček nesprávným způsobem, předčasné posazování a vodění za ruce, špatně umístěné hračky či nevhodný způsob péče o miminko…

Získejte lékařského průvodce podporou zdravého pohybu, chování a psychiky

Ve článku jste se dozvěděli skvělé základní informace, ale pokud chcete chování svého dítěte opravdu rozumět, chcete spolu dobře vycházet a umět správně podpořit jeho psychický vývoj i nácvik pohybových dovedností, je ideální čas využít hotové řešení.

Doporučuji vám eBook vytvořený lékařkou – zkušenou maminkou 2, poněkud náročnějších, kluků (autismus, vývojová dysfázie…). eBook vytvořila na míru všem, kteří se chtějí naučit pečovat o své děti tak, aby jejich vývoj nenarušili, ale osvojování dovedností a znalostí naopak podpořili a podařilo se jim vychovat spokojené, samostatné, empatické, schopné a zdravě sebevědomé dospělé…

V eBooku najdete:

  • Souvislosti a tipy od lékařů, fyzioterapeutů, psychologů, logopedů i speciálních pedagogů – jasně a srozumitelně…
  • Psychomotorický vývoj od narození do cca 3 let: Kdy má co umět (otáčení, lezení, plazení, chůze…), jak to má správně vypadat, jak poznat problém (asymetrie, predilekce hlavičky, porucha opory..) a první pomoc co s tím…
  • Správná manipulace s miminkem: Správné chování, polohování, přenášení
  • Vojtova metoda bez pláče od A do Z …
  • Výběr vhodného kočárku, autosedačky i šátku…
  • Výběr správných dětských botiček, odrážedla, koloběžky, kola i sportu….
  • Tipy pro snadnější osvojení znalostí, řeči, kreslení
  • Tipy pro zdraví a trénink mozku a paměti: Režimová opatření, strava, doplňky stravy, homeopatika, cvičení…
  • Přístup k dětem, „výchova“ + typologie osobnosti a co na koho „platí“+ Opatření rodiče vs. prarodiče…
  • Agresivita, vztekání, „zlobení“ i pláč – souvislosti, skryté příčiny, prevence i co s tím…
  • Tipy pro spokojené dětství – i u dětí s ADHD, hyperaktivních či jinak náročných…
  • Hračky – výběr, certifikáty, tipy a mnoho dalšího…

Získejte lékařský eBook pro podporu správného pohybu, chování a zdravé psychiky >>

MUDrc Míša - Tajemství ideálního mateřství

Zdroje a doporučená literatura:

O fyzioterapii dětí – Bc. Jitka Šulcová, CKP Sámova

svethomeopatie.cz   brožurka „Vývoj dítěte, homeopatika a rehabilitace“ – MUDr. Kateřina Formánková, PhDr. Radana Poděbradská, PhD.

nevychova.cz

teorietypu.cz

Maminka-lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti (první miminko máme z IVF, ale druhé z přirozeného otěhotnění!) a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užila krásné těhotenství i porod a zvládla strasti počátku mateřství se ctí. Autorka e-průvodce pro páry plánující miminko "Naše vítězství nad neplodností aneb 12 tipů, jak zvládnout umělé oplodnění", e-průvodce těhotenstvím a přípravou k porodu "Konečně těhotná aneb Jak mít pohodové šestinedělí a zvládnout porod s úsměvem", e-průvodce komplexní péčí o miminko"Deník novopečené maminky aneb Jak přežít šestinedělí a užívat si mateřství". "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu mateřstvím již od plánování miminka." Jak a proč jsem se stala z neplodné lékařky maminkou blogerkou si přečtěte zde.
Komentáře
  1. Zdenka napsal:

    Jen jedno upozornění. Děti není dobré nechávat capat doma dlouhodobě boso. Na boso je to skvělé v trávě, písku, prostě přírodních materiálech – jak píšete. Ale dětská noha není stavěná na chůzi po tvrdých površích jako je lino, parkety nebo dlažba. Tady je lepší to korigovat. Náš malý rád chodí boso a nijak mu to nevadí, když si zapomene bačkůrky, ale pro vývoj nožky to není ideální. Když začínal s chůzí tak jsem mu pořídila klasické kožené capáčky a teď nosí tyto http://www.littleshoes.cz/detske-jarni-boty/boty-jonap-b6-vinova/ a i když si na ně musel ze začátku zvykat a učit se, že když chce chodit po zemi tak v bačkůrkách, tak teď už mu to ani nepřijde.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *