
Batolecí období je asi jedno z těch nejkrásnějších, ale pro rodiče jedno z nejnáročnějších. Děti jsou už dost velké na to, aby si všechno chtěly vyzkoušet a prozkoumat, ale stále dost malé na to, abychom je mohli pustit z dohledu a některé věci jim dovolit. Jenže si to obvykle nenechají vysvětlit a moc dobře vědí, co chtějí, pevně si stojí za svým a chtějí to hned, jenže nám to ještě dost dobře neumí říct. 😊
A aby toho nebylo dost, některá batolata jsou kurážná a maminka je musí krotit a hlídat před sebou samými (to je můj případ 😊). Jiná jsou naopak zdrženlivá, opatrná, bojácná a drží se máminy sukně. A samozřejmě každé dítě je individuum a nedá se, a ani to není vhodné, děti navzájem srovnávat.
A jak k nim tedy přistupovata vhodným způsobem podporovat, abychom jejich citlivé dětské dušičce svou nezkušeností a neuváženým jednáním neblížili, protože ne každý rodič je psycholog dětských srdcí?
A protože děti v prvních letech života prochází obrovským vývojem, lze správným přístupem s trochou nadsázky z opatrného „strašpytlíka“ udělat lva salónů. 😊 Proto se vyplatí znát pár zásad:


V dnešní době je agresivita u dětí velké téma, ale u malých dětí od 3 do 6 let jsou pranice a hádky, zvláště mezi sourozenci (i přestože se mají rádi), takřka na denním pořádku a určitá míra agresivity je normální. I přesto je to ale důležitá součást vývoje, protože dítě se učí své emoce, a tedy i vztek a agresivitu ovládat.
Děti si, zvláště v sourozeneckých hádkách, chrání teritorium, navíc se jim vytváří ego a prosazováním v konfliktech si utvrzují svou hodnotu. Máte-li vzdorovité dítě, nesnažte se ho zlomit. Chce totiž rozhodovat o sobě a umí říct ne, což se bude hodit v pubertě, protože ví, co chce a nedá se zmanipulovat partou.
Pokud agresivní dítě trestáme fyzicky, posilujeme jeho agresivitu. Agresi se doporučuje ovládnout láskou, pozorností a vlídným přístupem. Hladit ho, aby se uklidnilo a pak zeptat, co potřebuje. Což ale neznamená, že máme dítěti dovolit někomu jinému ublížit nebo jeho chování omlouvat. Naopak, dítě musí dostat jasnou informaci, že násilí a ubližování není žádoucí, nebude tolerováno.
Chce-li dítě někoho praštit či mu jinak ublížit, je potřeba mu v tom zabránit, chytit ho a důrazně mu říct „Ne, nebouchat!“. Další možností je vzít ho do pevné náruče s možností kopat, bránit se a zbavit se tak hněvu, vzteku a stresu a také se vyplakat.
Agresivita je obecně vnímána jako něco negativního, nežádoucího, něco, co bychom se měli potlačit, ale nebylo to tak vždy. Dříve naopak ten agresivní přežil. A i v dnešní době existují situace, kdy agresivita použitá ve správnou chvíli zachraňuje životy. Stejně jako vztek, i agresivita je určitou demonstrací naší životní síly: Když se vytočíte a krev v žilách vám vře, přeperete partu útočníků jako nic…
Vztek byl také dříve hodnocen jako něco negativního, co je potřeba potlačit, zkrotit a děti byly za vztekání kárány a odmítány. Ale vztek je naopak velmi dobrý. Je to signál, že něco je v nepořádku a je třeba to změnit (frustrace, vyčerpání, neuspokojování svých potřeb).
U vztekání podobně jako u agresivity se nedoporučuje:

Děti mezi sebou stále něco řeší, hádají se, urážejí, prosazují se v konfliktech, aby si utvrdily svou hodnotu. Takže do běžných sourozeneckých pranic se doporučuje příliš nezasahovat, ale jen dohlížet, aby nedošlo k vyhrocení situace a úrazu. Pranici jen těžko zabráníme, ale způsob „boje“, zvláště u menších dětí je vhodné korigovat, např. „příště jí ale nemusíš praštit do hlavy“ apod.
Svůj spor si musí děti vyřešit samy mezi sebou, musí se domluvit, naučit se postavit na vlastní nohy. Učí se tím komunikaci, diplomacii, sociálním dovednostem a fungování ve společnosti.
Rodiče by hádky svých dětí neměli nijak zvlášť řešit, jen je vyslechnout a zastat funkci psychologa, mentora, který dává návodné otázk, aby se dítě zamyslelo a samo našlo správnou odpověď, řešení dané situace. Jen tak se najde opravdové východisko. Každopádně ze sporu by nikdo neměl odejít jako poražený.
Ve článku jste se dozvěděli skvělé základní informace, ale pokud chcete chování svého dítěte opravdu rozumět, chcete spolu dobře vycházet a umět správně podpořit jeho psychický vývoj i nácvik pohybových dovedností, je ideální čas využít hotové řešení.
Doporučuji vám eBook vytvořený lékařkou – zkušenou maminkou 2, poněkud náročnějších, kluků (autismus, vývojová dysfázie…). eBook vytvořila na míru všem, kteří se chtějí naučit pečovat o své děti tak, aby jejich vývoj nenarušili, ale osvojování dovedností a znalostí naopak podpořili a podařilo se jim vychovat spokojené, samostatné, empatické, schopné a zdravě sebevědomé dospělé…
V eBooku najdete:


Zdroje a doporučená literatura:
Rozvíjejte mozek svého dítěte naplno – Daniel J. Siegel
Mgr. Alena a Mgr. Jan Vávrovi – dětští psychologové – www.rodicovstvijakocesta.cz
Jednoduché rodičovství – Lisa Rossová
Méně je více, minimalistické rodičovství – Christine Kohnová, Asha Dornfestová
Nejšťastnější batole v okolí – Harvey Karp
Nevychova.cz
Teorietypu.cz – psycholožka Šárka Miková