
Poruchy chování, pozornosti, ADHD nebo „pouze“ plačtivost, bojácnost, vzteklost, přecitlivělost, nespokojenost, protivnost, divokost, nesnesitelnost či „extrémní“ nezvyklé chování, příp. nesamostatnost či vyhýbání se novému a v neposlední řadě porucha příjmu potravy či vandalismus. To vše jsou možné projevy emočních problémů způsobených stresem, které děti v dnešní době trápí.
Dnešní děti to totiž nemají zrovna lehké, všude spousta stresu, přemíra stimulace, řada lákadel, nepřeberné množství hraček a vysoké nároky od pra/rodičů, učitelů či trenérů.
A právě stres má u dětí souvislost s poruchami chování, ADHD či poruchou pozornosti (s tím souvisí i porucha soustředění), přičemž porucha pozornosti není ani tak snížená pozornost, jako problém poznat, čemu pozornost věnovat (dochází k nesoustředěnosti, roztěkanosti).
Stres a přemíra stimulace zvyšuje hladinu kortizolu a adrenalinu, které mají negativní vliv na organismus, pokud nejsou vylučovány jen v okamžicích „boj x útěk“, ale denně, dlouhodobě.
Takové děti potřebují o to víc lásky, podpory, mazlení, blízkost, stabilní psychické prostředí a trávení společného času v klidu (příroda, doma nebo zkrátka tam, kde je hezky). Doporučuje se na čas i omezení aktivit, příp. i školy/školky.

Děti, které už mají problém, mají diagnostikovaný ADHD, hyperaktivitu apod., dochází k psychologovi, mají asistenta atd., potřebují zapracovat na fyzickém i psychickém zdraví komplexněji.
Hračky zredukovat – vybrat oblíbené, ostatní prodat, předat, vyhodit. Děti si totiž buď nehrají s ničím, nebo těkají a nehrají si soustředěně. Můžete jich ale část jen schovat a za pár týdnů je obměnit. Stejně tak postupovat u knížek a oblečení (např. 5 triček místo 15).
Mít nastavený pravidelný jednoduchý režim a rituály: Kdy a kde se jí, kdy je procházka či jiná pohybová aktivita, kdy se jdeme večer umýt, kdy se jde spát, kdy je školka…
Denní režim/rozvrh by měl být předvídatelný. Říkejte si s dětmi dopředu, např. u společné večeře nebo uspávání, co je v plánu a proč, aby nebyli ve stresu a nejistotě, že se někam jde a oni neví, kam a proč. Zvláště na potenciálně nepříjemné zážitky jako je návštěva u lékaře je alespoň částečně připravte.
Společné večeře jsou příjemný rituál, kdy se sejde celá rodina a je čas na vyprávění, hodnocení a plány. Dávejte dítěti konkrétní otázky: Místo „Co bylo dnes ve škole/školce?“ zkuste „Co se ti dnes nejvíce povedlo/líbilo/bylo nejnáročnější/nelíbilo?“. Podpoříte tak dítě v komunikaci a ušetříte si klasické nicneříkající „Dobrý.“ 😊
Dejte dětem doma důležitou funkci, kterou zvládnou, která ovšem bude naprosto v jejich režii (kdy, jak to udělají bude na nich) a budou si to hlídat samy (celá rodina bude závislá na tom, jak a jestli to udělají). Ale samozřejmě úměrně věku. Budou se cítit důležitě, budou hrdé a naučí se zodpovědnosti i chodu domácnosti. Budou důležitý článek rodiny.
Jídelníček samozřejmě zdravý, bez zbytečně pikantních chutí (zvláště u dětí s atopickým ekzémem). Čím je dítě mladší, tím méně pestrosti, chutí a obměn je potřeba, typicky kojenci do roka věku (ale i batolata), nepotřebují mít každý den jiné jídlo. Na druhou stranu je ale prokázáno, že zkoušení nového má pozitivní vliv na vývoj mozku. Nové potraviny nabízejte opakovaně, jedno či dvě odmítnutí nic neznamená.
Strava by rozhodně měla být bez éček, zvláště glutamátů, barviv a zdraví škodlivých umělých sladidel. Glutamáty působí na nervovou soustavu excitačně, takže jí nabudí, stimulují, stejně tak jako sladkosti.

Zařaďte dostatek zdravých tuků jako jsou vejce, kokosový olej či další rostlinné oleje, ořechy, semínka, máslo (nikoliv margarín), protože cholesterol a zdravé tuky jsou potřebné pro správný vývoj mozku a nervové soustavy!
Vysaďte stimulanty – kolové nápoje, energy drinky, kávu (tu ale děti obvykle nepijí). Čokoládu si dopřávejte s mírou a jen s vysokým obsahem kakaa.
Pečujte (nejen) dětem o střevní mikroflóru, která má vliv mimo trávení, imunitu, stav pokožky také na psychiku a chování.
Minimálně od září do května dávejte dětem dostatek vitaminu D3, který působí na všechny tkáně v těle a působí preventivně i léčebně na řadu onemocnění a stavů.
Všichni potřebujeme dostatek hořčíku, a to každý den, protože všechny naše procesy v těle jsou na něm závislé! Ovšem musí být pro organismus v dobře zpracovatelné formě.

Na nás všechny denně útočí chemie ze všech stran (strava, voda, kosmetika, drogerie, plenky, vložky, léky a doplňky stravy, očkování…) a náš organismus se s tím musí vyrovnat. Jenže s tím už má řada z nás problém a projevit se to může jakýmkoliv zdravotním problémem (atopický ekzém, alergie, intolerance, trávicí potíže, kožní potíže, poruchy chování a psychické problémy, bolesti hlavy, únava…), proto všem doporučuji vyřadit maximum možné chemie, což není tak těžké, jak se na první pohled zdá.
Úplně dětem zrušte sledování pohádek a už vůbec je nenechte sledovat nejrůznější přihlouplá videa či televizi. Asi máte pocit, že to nemůže fungovat, že to nezvládnou, ale věřte mi, že zvládnou. Začátky budou náročnější – budou to chtít, budou prudit, budou se vztekat, budou se nudit, takže počítejte s tím, že se jim minimálně těch pár dní budete muset více věnovat.
Naši kluci jsou díky tomu „šikovnější“, klidnější, lépe si hrají, komunikativnější, samostatnější, dělají větší pokroky, zdravější (hlavně oči dostávají při sledování TV, PC zabrat/ hrbí se/ prosedí dlouhý čas), spokojenější…

Nepouštějte televizi jako zvukovou kulisu a nenechávejte děti sledovat a poslouchat zprávy. Ve zprávách nikdy není nic pozitivního, jen neštěstí, nebezpečí a rizika, která děti stresují.
Pozor ale také na tzv. hyperprotektivní maminky, babičky, které dítě přehnaně chrání. Ano, ale měli bychom je naučit, že na sebe musí dávat pozor a ukázat jim, kde jsou rizika (auta na silnici, cizí lidé…) a jak se zachovat. Naučit je v tom, převážně bezpečném, ale trochu rizikovém světě, žít.
Snižte množství, a hlavně častost dárků. Děti si jich pak neváží, už to není sváteční věc, na kterou se těší, už je to všednost. Stejně tak pozor na to, když dětem každé přání či vrtoch okamžitě splníme. Snižuje se tak jejich vůle i trpělivost a mentální odolnost.

Některé maminky zajišťují svým dětem kroužky na každý den, ale pozor jednak na únavu a jednak na to, že už se možná nebudou schopné zabavit samy a vyžadují neustálou stimulaci a vnější zábavu. Jsou přehlcené, přestimulované a nemají dostatek času na oddech, relax, klidné hraní, a tedy i zpracování zkušeností a zážitků, které se děje pouze ve chvílích klidu a ve spánku.
Děti potřebují hodně spát nejen aby si odpočinuly a načerpaly síly, ale také proto aby zpracovaly nově nabyté znalosti a zkušenosti. Některé zdroje dokonce uvádí, že nedostatek spánku v dětství má souvislost se vznikem ADHD.
My dospělí pořád něco do dětí hustíme a pořád meleme (já tedy určitě 😊 ) a děti to pak už vypouští, vypnou a neslyší. Proto méně mluvme a více naslouchejme. My, maminky malých batolat, máme často pocit, že pořád to dětem říkáme a ony prostě neslyší a pořád dělají to, co nechceme.
Ve článku jste se dozvěděli skvělé základní informace, ale pokud chcete chování svého dítěte opravdu rozumět, chcete spolu dobře vycházet a umět správně podpořit jeho psychický vývoj i nácvik pohybových dovedností, je ideální čas využít hotové řešení.
Doporučuji vám eBook vytvořený lékařkou – zkušenou maminkou 2, poněkud náročnějších, kluků (autismus, vývojová dysfázie…). eBook vytvořila na míru všem, kteří se chtějí naučit pečovat o své děti tak, aby jejich vývoj nenarušili, ale osvojování dovedností a znalostí naopak podpořili a podařilo se jim vychovat spokojené, samostatné, empatické, schopné a zdravě sebevědomé dospělé…
V eBooku najdete:


Zdroje a doporučená literatura:
Odemykání dětského potenciálu a Rodina jako tým – Jan Múhlfeit a Kateřina Krůtová
Mgr. Alena a Mgr. Jan Vávrovi – dětští psychologové – www.rodicovstvijakocesta.cz
Jednoduché rodičovství – Lisa Rossová
Méně je více, minimalistické rodičovství – Christine Kohnová, Asha Dornfestová
Nejšťastnější batole v okolí – Harvey Karp
Nevychova.cz
Teorietypu.cz – psycholožka Šárka Miková
Rozvíjejte mozek svého dítěte naplno – Daniel J. Siegel
Nastartujte mozek za 60 sekund – Michelle Schoffro-Cook