5 zásad správného pohybového vývoje u dětí do 3 let

Konečně máte své dlouho očekávané miminko v náruči a chcete, aby se správně vyvíjelo, a možná řešíte spoustu otázek týkajících se jeho vývoje, dovedností, jak ho správně držet, jak ho „učit“ pást koníčky, lézt a později chodit, abyste jeho vývoj správně podpořili, a negativně neovlivnili svou nezkušeností.

Proto jsem vytvořila odborného průvodce týkajícího se zdravého vývoje pohybu a psychiky a chování vašeho děťátka, o kterém ještě bude řeč…

Zásady podporující správný psychomotorický vývoj dítěte

Pro správný vývoj psychomotoriky (psychiky i motoriky) je nejen důležité, abyste vašemu miminku dávali dostatek lásky, porozumění a pozornosti, a měli s ním velkou trpělivost, ale abyste dodrželi některé hlavní zásady správného vývoje.

1.) Nesrovnávejte své dítě s ostatními dětmi!

Nesrovnávejte dovednosti, schopnosti, obratnost, ale ani jiné vlastnosti svého dítěte s ostatními! Každé dítě dělá (cca do 6 let věku) veškeré činnosti (krmení se, chůze, jízda na odrážedle, úklid) tak, jak nejlépe umí! Pro dítě je zraňující, když mu dáváte stále najevo jeho neschopnost, srovnáváte s ostatními, anebo ho káráte.

Každé miminko je originál se všemi svými vlastnostmi a dovednostmi, tak to respektujte.

Neřešte, že dítě ve stejném věku jako sousedovic Pepina neumí to, co ona. (Zase umí lépe něco jiného, ne?) Každé dítě má svůj čas. Ani my dospělí nejsme srovnatelní! 😊 Nebojte, ono to dožene. Ve vývoji totiž dochází ke skokům, a často, než se nadějete, vaše dítě udělá během pár dní velký pokrok (a vše dožene), až vás to překvapí „Vždyť to ještě včera neuměl/a?!“ 🙂 A někdy se to projeví 1. pádem či dokonce úrazem. Tak pozor. 😊

Spokojené děti

2.) Nedělejte nic za dítě, neurychlujte jeho vývoj!

Dokud dítě dovednost nezvládne úplně samo, nesnažte se mu pomoci:

  • Neumí-li se samo posadit, neposazujte ho.
  • Neumí-li samo chodit, nevoďte ho za vzpažené ruce a tak dále…

Až na to bude jeho páteř a svalstvo připravené, samo se posadí, samo začne chodit a osvojí si i další dovednosti…

Pokud se ho budete snažit urychlovat a nevhodným způsobem mu pomáhat, zaděláváte mu na potíže s páteří a pohybovým aparátem obecně. Nevhodným zapojením svalů totiž dochází k osvojení špatných pohybových stereotypů, které (často asymetricky) zatěžují vyvíjející se pohybový aparát. Toto přetížení vede k vadnému držení těla, skolióze, přetěžování kloubů a páteře a chronickým potížím.

Naopak nechte děti ať trénují a udělejte jim k tomu vhodné podmínky, především:

  • Dávejte miminko na bříško na rovnou, pevnou podložku (bez plenky ideálně) už od narození.
  • Vše s miminkem dělejte symetricky a střídejte strany (chování, oblékání, polohování, kojení…), abyste zabránili asymetrii vývoje a predilekci hlavičky.

A takových nezbytných informací, které rodiče potřebují ke správné péči o miminko je mnoho.

3.) Oblečení, boty a další potřeby pro péči o miminko dobře vybírejte, ať mu neuškodíte!

Nedávejte dítěti botičky, dokud nechodí!

Bohužel řada maminek dává botičky i novorozencům a malým kojencům, čímž jim nevědomky zadělávají na problém. Miminko se učí vnímat a poznávat své tělíčko a jeho funkce a potřebuje k tomu mít možnost si na tělíčko sahat a také být v kontaktu s podložkou (což se týká zvláště chodidel).

Pokud nožičku zavřete do botičky, dítě ztrácí možnost nožičku vnímat a správně používat, protože k ní nepřichází potřebné vjemy z okolí. Všechny pohybové potíže se poté přenáší (tzv. řetězí) nahoru (do oblasti kotníků, kolen, kyčlí, páteře, ramen, hlavy) a vznikají další potíže, které ovšem mají příčinu jinde. Toto samozřejmě platí i pro starší děti i nás dospělé.

Pohybovat se naboso nebo jen v ponožkách (doma, venku ve vhodném počasí a bezpečném místě) je pro kojence potřeba, i protože potřebují mít volný paleček, který potřebuje pro lezení po čtyřech. – Jedné z nejdůležitějších dovedností, kterou by dítě nemělo „přeskočit“.

Je-li chladno, tak dejte kojenci raději dvoje ponožky, příp. velmi tenké látkové capáčky (kožené už spíše pro děti, které dělají první krůčky venku). Jaké by zdravé botičky měly být, se dozvíte ve článku Jak vybrat správné botičky aneb Pravda o dětských botách“.

Pokud tedy dítě nechce boty nebo si je chce venku sundat, je-li to jen trochu možné, dovolte mu to, nebo najděte způsob, jak mu vyhovět. Nožička potřebuje podněty cítit…

Správné dětské botičky

Oblečení je potřeba pohodlné, neomezující pohyb

Stejné je to s oblečením. Dávejte dětem už od malinka pohodlné oblečení, které neškrtí a neomezuje volný pohyb (žádné džíny, pevné pasy…). Ale také naopak vybírejte oblečení, které nepadá, protože to vše negativně ovlivňuje pohybové stereotypy, což je u kojence/batolete, které se všechny pohyby teprve učí, problém. Naštěstí, když se včas problém rozpozná, dá se velmi dobře řešit pomocí fyzioterapie.

Jak dítě správně obléci najdete v tomto článku.

Stejný problém mohou způsobit nevhodné – objemné – pleny, které nedovolují dítěti v poloze na bříšku přitisknout stydkou sponu, pánev a později i bříško k podložce. Výsledkem je oslabení břišních svalů a další potíží.

Dobře vybírejte a správně používejte transportní pomůcky

  • Nedávejte děti do hopsátek a chodítek!
  • Do autosedaček, nosítek, šátků a dalších pomůcek je dávejte jen na nezbytně nutnou dobu. Jak vybrat autosedačku a šátek/nosítko a jak je správně používat píšu zde.
  • Nepoužívejte autosedačku-vajíčko místo kočárku – žádné procházky, ale jen několik minut při návštěvě obchodu apod.
  • Kočárek vybírejte prostorný a nechte v něm dítě ležet v rovině (nepolohujte ho do polosedu, není-li důvod).
  • První odrážedla pro nejmenší děti (kolem 2 let) vybírejte širší (např. motorky), aby dítě mělo nožičky v abdukci (od sebe) kvůli správnému vývoji kyčlí a svalů v oblasti kyčlí, a raději nižší, aby nedošlo k tomu, že dítě bude stát na špičkách a odrážet se špičkami, což by mělo za následek chůzi se vtáčením špiček… Jak správně vybrat odrážedlo, koloběžku a „šlapací“ kolo píšu zde.

4.) Není důležité „kdy“, ale „jak“ dítě dovednost ovládá a zda ve správné posloupnosti!

Není tolik důležité, kdy dítě danou dovednost zvládne, ale to, aby všechny dovednosti (pasení hříbátek, otáčení, lezení po čtyřech, sed, chůzi…) provádělo správným způsobem a zvládlo je ve správné posloupnosti a nepřeskakovalo jednotlivé milníky.

Správná posloupnost vývojových fází:

  • „pasení hříbátek“
  • otáčení ze zad na bříško
  • otáčení z bříška na záda
  • plazení (nemusí být)
  • lezení po čtyřech
  • šikmý sed
  • sed
  • vzpřímený klek
  • stoj
  • chůze stranou neboli obcházení nábytku
  • chůze

Zvláště pasení hříbátek a lezení po čtyřech jsou velmi důležité vývojové milníky, které musí děťátko provádět kvalitně, přesně tak, jak je potřeba, aby se svaly správně zapojovaly a páteř a klouby byly ve správném postavení a správně se vyvíjely. Je to prevence předčasného vzniku artrózy, bolestí zad a kloubů a dalších potíží. A jak to má vypadat, i to, jak to vypadat nemá (stejně jako u všech ostatních fází vývoje) se maminky učí v e-Booku. Je to totiž na delší povídání, protože to pozná jen zkušené oko. Ale klid, není to nic těžkého.😊

S tím souvisí i další zásada…

5.) Nesledujte úzkostlivě vývojové tabulky!

Tabulky jsou samozřejmě potřeba pro orientaci, jako záchytné body, a abyste případně lékaře upozornili, že se vám něco ve vývoji vašeho dítěte nezdá. Je ale potřeba i zdravý selský rozum a brát ohled na individualitu každého dítěte, protože ani my dospělí nejsme stejní a naše dovednosti nejsou podle tabulek. 🙂

Každé dítě je jiné a vše má svůj čas…

Klíčové ovšem je, aby lékař (ale i vy) poznal, zda se dítě vyvíjí fyziologicky (správně), opožděně či dokonce patologicky, a aby identifikoval rizikové děti, které by měly být vyšetřeny dětským neurologem nebo ještě lépe dětským rehabilitačním lékařem, který ovládá vývojovou kineziologii a ideálně i Vojtovu metodu a další koncepty na neurofyziologickém podkladě jako např. Bobath koncept. –  Spousta cizích slov, že :-), s tím si nelamte hlavu, to nejdůležitější si vysvětlíme, a to ostatní je na odbornících.

Rozhodně neuděláte chybu, pokud při nejasnostech necháte u dětského fyzioterapeuta/rehabilitačního lékaře dítě vyšetřit a zkontrolovat jeho psychomotorický vývoj. Ideálně ve 3 měsících věku, kdy je tzv. fyziologické časové okno, v němž je celý senzomotorický systém dobře ovlivnitelný, a případné vady je možné „vyléčit“. Proto je důležité vědět, co je správně a co již ne.

S radostí vám vše vysvětlím a upozorním na to, co je důležité, abyste sobě a svému děťátku ušetřili trápení s poruchou vývoje, příp. byli schopni ji včas poznat a řešit. Tak třeba tohle se naučíte v e-Booku „Zdravý vývoj dítěte: Psychika a pohyb“ v části určené pro miminka do 3 měsíců věku:

  • Miminko by se nemělo zaklánět a prohýbat do luku, v opačném případě se poraďte s pediatrem. Může to být způsobeno i tím, že dítě něco láká a stimuluje ze strany, kde má hlavičku, takže nedávejte hračky nad postýlku přímo nad hlavičku nebo dokonce za ní a nepřicházejte k dítěti a nemluvte na něj, když mu stojíte za hlavou.
  • Veškeré podněty (přicházení k dítěti, mluvení, ukazování hraček, oblékání atd.) provádějte střídavě z obou stran, abyste miminko stimulovali z obou stran a ono otáčelo hlavičku a pohybovalo končetinami na obě strany (občas oblékejte dítěti nejprve levou ruku a jindy zase nejprve pravou ruku…)

Tak co, zajímá vás to, hodí se vám to? Super, moje dušička rehabilitačního lékaře jásá, protože budu mít méně malých pacientů a bude více zdravých a spokojených dětí – budoucí generace. 😊

Chcete se dozvědět víc o dětské psychice, chování, vývoji pohybu a přístupech („výchově“) k dětem? 

  • Zásady, přesný průběh správného pohybového vývoje a osvojení dovedností od narození do 3 let a jeho podpora, aby se děťátko naučilo správné pohybové stereotypy
  • Fyziologie vs. patologie – co je správně, co špatně a proč + co s tím (neumí správně „pást koníčky“, neotáčí se, neleze…).
  • Na co dát pozor při péči o miminko (jak oblékat, přebalovat, kam dávat hračky, jak stimulovat, abyste se vyhnuli asymetrii vývoje jako je např. predilekce hlavičky…).
  • Polohování a správná manipulace s miminkem a výběr kočárku, autosedačky, šátku/nosítka, odrážedla, botiček, sportu, kola
  • Jak děti podporovat v řeči, osvojování znalostí, sociálních dovedností, kreslení
  • Jak se vyvíjí chování, psychika až do pozdních školních let a jak ji vhodně podporovat včetně souvislostí a skrytých příčin vztekání, „zlobení“, pláče, kňouráni, hyperaktivita, rysy autismu… + zjistíte, jaké je vaše dítě typ (typologie dětí) a co potřebuje a jak k němu přistupovat, abyste si rozuměli a dobře spolu vycházeli a spoustu dalšího, co se naučíte…

Prolistujte si e-Book ZDE>>

Postupujte podle NOVÉHO e-Booku „Zdravý vývoj dítěte: Psychika a pohyb“ vytvořeného maminkou-lékařkou a udělejte maximum pro zdravý vývoj vašeho děťátka!

MUDrc Míša - Tajemství ideálního mateřství

Maminka-lékařka se zkušeností s léčbou neplodnosti (první miminko máme z IVF, ale druhé z přirozeného otěhotnění!) a vášní pro zdraví bez "chemie". Nadšená propagátorka Nevýchovy, která si užila krásné těhotenství i porod a zvládla strasti počátku mateřství se ctí. Autorka e-průvodce pro páry plánující miminko "Naše vítězství nad neplodností aneb 12 tipů, jak zvládnout umělé oplodnění", e-průvodce těhotenstvím a přípravou k porodu "Konečně těhotná aneb Jak mít pohodové šestinedělí a zvládnout porod s úsměvem", e-průvodce komplexní péčí o miminko"Deník novopečené maminky aneb Jak přežít šestinedělí a užívat si mateřství". "S intuicí, rozumem i humorem Vás provedu mateřstvím již od plánování miminka." Jak a proč jsem se stala z neplodné lékařky maminkou blogerkou si přečtěte zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů