Trpělivost maminek malých dětí dostává pěkně zabrat. To, co mi u prvního dítěte přišlo roztomilé a vtipné, mě u druhého pěkně rozčiluje. Zkrátka moje trpělivost se s přibývajícím počtem dětí rapidně snižuje, a to máme jen dvě, naštěstí. 😊
Ve většině případů děti ale jen zkoumají svět kolem sebe – to je jejich přirozenost, nejsou to „schválnosti“, ale známka zdravého psychomotorického vývoje, jsou to prostě zdravé děti! Ale každé dítě je jiný typ osobnosti a „specializuje“ se na jiný typ „zlobení“, což ne vždy unavený rodič správně identifikuje. Tak si přečtěte, jaké jsou skryté příčiny chování vašich dětí a jak na ně…
Podle bezkonkurenčně nejlepší typologie Teorie typů rozeznáváme 4 základní typy osobností:
Všechny děti jsou v jádru stejné, ale každé trochu jiné. Níže uvedené se více či méně týká všech dětí, ale u některých typů je více vyjádřeno než u ostatních…
Děti se musí naučit tisíce pohybů a činností a SP typy, zvláště kluci (muži) se učí tím, že si činnost vyzkouší a zažijí na vlastní kůži. Vysvětlování je jim k ničemu. Dokud si to nevyzkouší, nechápou. 😊 Je to ten typ, který se nepřipravuje, ale prostě „až to nastane, tak uvidím, tak to budu řešit“.
Jejich zkoumání světa probíhá raketovou rychlostí. Než jsem se rozkoukala Viktor v roce věku stihl vytahat nádobí, vytahat a okousat zeleninu včetně cibule a špinavých brambor, rozsypat těstoviny. Než jsem stihla uklidit zeleninu, přesunul se rychle k šuplíku a pokračoval hračkami, fotoalby a kancelářskými potřebami, a zatímco jsem ve spěchu ještě uklízela rozsypané těstoviny, slyším opakovaně splachovat záchod, ke kterému vedla cesta rozmotaným toaletním papírem… Neskutečně rychlé a nezastavitelné dítě tenhle SP typ!
Tyto typy jsou opravdoví malí vědci, inženýři, lékaři. Jsou velmi inteligentní, mají spoustu znalostí, včetně těch odborných a v tématech, které je zajímají, jdou do hloubky. Mají potřebu kompetentnosti a vyžadují, aby byly bráni vážně a bylo s nimi jednáno jako se sobě rovnými – dospělými, bez (i jen škádlivého, milého) zesměšňování, dobírání, kritizování (včetně konstruktivní kritiky).
Vilda v roce věku opakovaně zaklekával u cizích odrážedel, kol a kočárků a hýbal koly a sledoval, jak fungují (vše, jak funguje!) a nenechal se odtáhnout. Bylo mu srdečně jedno, že popojíždí s cizím kočárkem, ve kterém spalo nemluvně. 😊
Každopádně až dojde na úraz, dítě vždy utěšte, uznejte jeho pocity, pochovejte, nijak ho nerozmazlíte! Jak by bylo vám, kdybyste sklouzli ze schodů a váš partner řekl: „Co děláš, nehekej, vždyť se nic nestalo.“ To ale nikdo dospělému neudělá, naopak se s obavami ptáme, zda je dotyčný v pohodě. Proč u dětí jejich pády bagatelizujeme..?
Moje zkušenost je taková, že pokud malého utěším, po pár vteřinách je po pláči, ale pokud někdo z rodiny začne s chytrými řečmi a snaží se odvést pozornost od pádu, pláč nabírá na obrátkách. Dokonce existují i teorie o souvislosti časté úrazovosti či nemocnosti s potřebou dostávat více lásky, mazlení, pochopení. Ale o tom, stejně jako o typologii osobností dětí, více v e-Booku…
Pokud máte (nebo dědečkové jsou v tom přeborníci 😊) přesto obavy, že ho rozmazlíte, zkuste tento postup: Dítě spadne (běžně, žádný nebezpečný pád). Vy ho sledujte, čekejte, co bude, jestli to zvládne samo. A pokud ne, běžte k němu a počkejte, co bude potřebovat (pomazlit, utřít slzičky, pofoukat bebíčko, rozetřít modřinu…) a vyhovte mu, buďte mu oporou.
NF typy jsou ve zkoumání podobně hloubaví a vynalézaví, jako NT typy, někdy zkoumají i nebezpečné věci. Mají rády uznání, že jejich zkoumání a tvoření je originální a funkční (i když to tak třeba není), mají své ideály a nechtějí o ně přijít (neberte jim iluze!).
Největší problém u nich ale je to, že kritika nebo vynadání od rodičů (obvykle stačí, že se maminka jen zamračí) jim velmi ubližuje, berou si vše hned osobněa myslí si, že je rodiče, zvláště milovaná maminka, nemá ráda a o své lásce je rodiče musí dennodenně ujišťovat! Vysvětlujte jim, že je máte rádi, i když se zlobíte, a ujistěte se, že to správně pochopily!
Tyto typy se chtějí všem, hlavně svým milovaným rodičům, zavděčit, aby je měli rádi, takže často dělají věci, které samy nechtějí a snadno se s nimi dá manipulovat (což je do budoucna problém) a dejte si na to pozor (žádné „buď hodná/maminčina holčička“!).
Už malé kojence informujte popravdě o tom, co se bude dít, jaký je plán a případné alternativy (fakt jo, plán A, plán B, příp. plán Z 😊) a co byste potřebovali. A svou řeč zakončete „Šlo by to/Jo?“. Např. „Teď pojedeme za babičkou, ale cesta je dlouhá a já potřebuji, abys byl u babičky už vyspaný, takže můžeš spinkat cestou. Šlo by to?“ Podobně jsem se domluvila s naším tehdy 4měsíčním Vilíkem a ten vždy všechno zvládl v pohodě (včetně náběrů krve v 6 měsících, a to bez mrknutí oka!).
Dítě pak mnohem lépe spolupracuje. Bude totiž jednak vědět, co se chystá a bude klidnější, nebude nemile překvapené, a hlavně mu tím dáváte najevo, že vám záleží na jeho pohodlí a názoru.
Problém bývá u všech dětí odcházení od oblíbených činností, např. z hřiště. Průběžně jim říkejte, kdy už půjdete (SP typům nabídněte nový zajímavý program, NT typům logické důvody). Mladším „Za chvilku/až dostavíš hrad/ještě jednou sklouznout a půjdeme domů, jo?“, se staršími můžete společně nastavit budík nebo jim ukázat ručičkové hodinky a kde bude velká ručička, až se půjde a průběžně jim hodinky ukazovat, aby věděly, jak jsou na tom.
Vysvětlujte, proč to tak chcete, že to není jen buzerace, ale má to svůj smysl. Logický důvod je zvláště u NT typů (ti dokonce vyžadují znát logické důvody – např. ujel by nám autobus a další jede za hodinu) velká „páka“, která na ně platí, když potřebujete, aby spolupracovaly.
Když dítě přes všechnu snahu o domluvu má svou hlavu (např. nechce odejít), prostě ho odneste a vysvětlujte: „Domluvili jsme se (předem se domluvte!), že se ještě 3x sklouzneš a půjdeme, ale ty jsi nešel a já pospíchám domů, protože přijde opravář televize, takže jsem tě musela odnést.“ Věřte, nebo ne, ale dítě to vezme a přestane dělat problémy…Není-li unavené, přetažené, přestimulované, hladové, na to pozor u všech dětí… 😊
Velmi pravděpodobně odpovíte „ano“ a pokud se na aktivity vašeho dítěte budete dívat s tímto vědomím, zjistíte, že vaše dítě „nezlobí“, ale každou minutu se učí!
Sleduje vás a chce dělat to, co děláte vy. Chce vařit, naplnit pračku špinavým prádlem (bez třídění), zapnout myčku (i když je právě vypraná). Ale samozřejmě to dělá „špatně“, ale dělá to tak, jak to nejlépe v tu chvíli umí!
Bude vám chtít pomáhat, a pokud budete trpěliví, oceníte to a poděkujete mu, i když to udělá špatně/udělá nepořádek, neodradíte ho od pomoci ostatním a dítě si bude připadat důležité, schopné, kompetentní (zvláště NT typy toto potřebují). Shazováním a dobíráním si ho mu jen kazíte sebehodnotu, kterou si buduje prvních 6 let života a která je pro jeho sebevědomí, životní spokojenost a vážení si sebe sama velmi důležitá.
Dítě zkoumá zákonitosti a každou minutu se učí. Mějte trpělivost – svatou trpělivost. Berte to jako seriózní výzkum a podporujte je v objevování, nezakazujte jim to, nevyčítejte, netrestejte je! Dejte jim naopakpříležitost zkoumat danou činnost bezpečně.
Chce to mít zkrátka oči a mysl otevřenou. Je to náročné. Nikdo ale neříkal, že rodičovství a výchova dítěte ve spokojeného tvorečka bude jednoduchá, ale vaše úsilí bude odměněno! I když, upřímně, já mám také pořád nervy v kýblu. 😊 Na to jsou super homeopatika, zvláště pokud jste vzteklí, netrpěliví, špatně spíte, budíte se, jste unavení a úzkostní – já nedám dopustit na pár dní užívání Sédatif PC.
Jestli vaše trpělivost dostává na frak, občas zuříte a vztekáte se, mrkněte na článek „Vztekání: Příčiny, prevence a léčba“.
Tak až vás vaše dítě bude zase vytáčet svým neustálým kramařením, rámusem, rozmazáváním jídla po stole a podobnými vtipnostmi, tak si:
Líbil se vám článek?
Vše potřebné najdete v novém rozsáhlém, ale srozumitelném a praktickém e-Booku „Zdravý vývoj dítěte: Psychika a pohyb“:
Zdroje a doporučená literatura:
Teorietypu.cz – psycholožka Šárka Miková
Lektorka Montessori Irena Kubantová
Mgr. Alena a Mgr. Jan Vávrovi – dětští psychologové – www.rodicovstvijakocesta.cz
Odemykání dětského potenciálu a Rodina jako tým – Jan Múhlfeit a Kateřina Krůtová
Rozvíjejte mozek svého dítěte naplno – Daniel J. Siegel
Nastartujte mozek za 60 sekund – Michelle Schoffro-Cook
Jednoduché rodičovství – Lisa Rossová
Méně je více, minimalistické rodičovství – Christine Kohnová, Asha Dornfestová
Nevychova.cz