Příkrmy: 6 zásad, jak dítě nekrmit

Péče o miminko je pro čerstvou maminku nejen náročná, ale hlavně zodpovědná. A bohužel chybovat se dá snadno a řada věcí může mít negativní vliv na zdraví děťátka. Jenže toto vše včas nastudovat je v tom mateřském zápřahu dost těžké. A tak jsou tu články a e-Booky plné znalostí a zkušeností maminky-lékařky. 😊

Co nedělat při podávání příkrmů a dětské stravy

V minulém článku jsem se zaměřila na to, co nedělat při přípravě příkrmů/stravy pro děti a v tomto článku se zaměříme na to, co dětem nedělat při podávání příkrmů.

1.Když nechce novou potravinu

Pokud dítě potravinu/jídlo odmítá, nenuťte ho! – Můžete zkusit změnit kombinaci jídla, konzistenci, anebo ho zkusit za pár dní. Je potřeba zkoušet, zkoušet, nabízet, nabízet… Nucením do jídla jen způsobíte, že dítě získá odpor k jídlu jako takovému.

2. „Je to zdravé, musíš to sníst.“

Nepoužívejtehlášky tohoto typu,protože dítě bude mít odpor ke „zdravému jídlu“ a bude mít pocit, že vše, co je zdravé, není chutné.

3. Nekrmte dítě jako husu

Nesnažte se jídlo do dítěte rychle „našťouchat“. Počkejte až dítě otevře pusinku, až teprve poté mu jídlo na lžičce nabídněte na začátek úst a samo si jídlo ze lžičky aktivně vezme. Dítě by si mělo zvyknout jíst v klidu, pomalu a jídlo si vychutnat. Jíst ve spěchu je nešvar nynější doby, který stresuje, způsobuje zažívací problémy a vede k osvojení špatných stravovacích návyků, což bychom děti učit neměli.

Pokud dítěti jídlo cpete až do krku a „ládujete ho jako husu“, dostává od vás signál, že jídlo je potřeba celé a co nejrychleji zkonzumovat bez ohledu na chuť, kvalitu, pocit sytosti, vychutnání si ho a možnost rozpoznat, co vlastně jí, zda mu to chutná, případně poznat, zda v jídle není něco závadného.

Dalším důvodem, proč nedávat lžičku až „do krku“ je to, že dítě pak nemá možnost jídlo v případě intolerance (alergické, ale i chuťové a konzistentní) vyplivnout. Známkou alergie totiž může být i to, že dítě jídlo okamžitě vyzvrátí. Navíc se při tomto způsobu „krmení“ dítě nenaučí pracovat s jazykem, dásněmi a rty a můžou ho pak trápit potíže s vývojem řeči.

Příkrmy správné krmení

4. Neodvádějte pozornost dítěte od jídla

Nesnažte se odvézt pozornost dítěte od jídla a zabavit ho nějakou jinou aktivitou (pohádka, hraní…) jen proto, aby jídlo snědlo (a třeba si „nevšimlo“, že jí zeleninu, kterou by jinak nesnědlo…). Je to další špatný stravovací návyk. Naopak je důležité, aby se dítě na jídlo soustředilo, a vnímalo, co jí, jakou to má chuť, konzistenci a zda mu to chutná a vyhovuje. Nestane se, že mu zaskočí nebo sní kost či něco, co se do jídla omylem dostalo.

Pokud dítěti jídlo nebo nějaká zdravá potravina (typicky zeleninu některé děti nechtějí) nechutná, tak se spíše snažte ji připravit jinak, jinak ochutit nebo zajímavě talíř nazdobit (obličej ze zeleniny apod.).

5. Zapomeňte na „za maminku, za tatínka“ a „spapej to, nebo bude maminka smutná“

Nenuťte dítě jíst se slovy „za maminku, za tatínka“. Podle dětských psychologů to dítě vnímá tak, že pokud si nevezme jídlo „za maminku“, maminka bude mít hlad, bude nemocná, smutná, nebude mít dítě ráda.

Dítě to může vnímat různě, nebo je mu to tak dokonce prezentováno: „Spapej to, nebo bude maminka smutná“. A každé dítě (i to, které je zanedbávané, týrané) má svou maminku rádo a nechce, aby byla smutná, a tak, i přestože se mu z jídla zvedá žaludek, anebo už nemůže ho sní.

Dítě musí mít právo jídlo nesníst, když mu nechutná, aniž by za to dostalo vynadáno. Opět to nevede ke zdravému postoji k jídlu obecně. Naopak dítě musíme učit, aby vnímalo potřeby svého těla a důvěřovalo jim, a i my musíme jeho potřeby a případné chutě respektovat.

Stejně tak nenuťte dítě sníst vše, co má na talíři. Může přestat vnímat vlastní pocity hladu a sytosti a bude se řídit jen množstvím, které má na talíři.

6. Nemusí sníst pokaždé stejnou dávku jídla

Nenuťte dítě sníst určitou dávku (jindy sní 200ml a dnes jen 50ml, i přestože má jídlo rádo), protože třeba už nemůže, nemá dnes hlad anebo se dostává do období, kdy „přestává růst“ a jí velmi málo. V dětství se totiž střídají období růstového spurtu, kdy by dítě „snědlo i děvečku s trakařem“ 😊, a období, kdy si 2x kousne a stačí mu to celý den.

I my dospělí to tak máme. Záleží také na fyzické aktivitě, které dítě, resp. dospělý ten den má. Kolik toho vypilo a jaké potraviny snědlo…

Děti přibírají na váze a rostou (prospívají), i když mají „hladové“ období (ze své vůle). Jedna maminka dvojčat dokonce uváděla, že jedno dítě jedlo normálně a druhé mělo permanentně hladové období a obě prospívaly stejně dobře a při kontrole u pediatra vážily a měřily naprosto stejně!

Takže se řiďte jen tím, zda je dítě zdravé, veselé a spokojené. Samozřejmě musí jít o zdravou pestrou stravu, dítě by nemělo být celé dny např. na rohlíku a těstovinách.

Následky nucení do jídla

Všechny zmíněné způsoby nucení do jídla a manipulace mohou být u citlivějších dětí dokonce začátkem poruch příjmu potravy (anorexie a bulimie), protože dítě získává k jídlu negativní vztah.

Je totiž důležité, aby dítě jedlo v klidu, soustředilo se na jídlo a vychutnalo si ho a mělo možnost jíst podle svých preferencí a naslouchalo potřeby svého těla. Dejte dětem prostor najíst se samy, což už roční děti v pohodě zvládnou, když jim jídlo podáte formou odpovídající jejich věku.

Na kvalitě a způsobu stravování do 3 let závisí celoživotní zdraví

Při zavádění příkrmů ale záleží především na kvalitě a způsobu stravování a správně připravené příkrmy by měly být zdravé po všech stránkách:

  • zdravotní,
  • alergologické – imunologické,
  • logopedické (správné krmení jako prevence vad řeči),
  • psychologické (vztah k jídlu obecně, prevence např. anorexie a bulimie).

Ale také by měly být pro maminku rychle a snadno připravitelné, takže se vyplatí mít svého průvodce a místo nejistoty a vyhledávání si čas s miminkem užívat. Všechny potřebné informace od odborníků na výživu dětí, logopedů, psychologů, lékařů, ale i praktické tipy maminek najdete v nově upraveném praktickém a srozumitelném e-Booku sepsaným maminkou-lékařkou, se kterým si osvojíte zásady zdravé dětské stravy!

„Děkuji, Vaše rady ohledně příkrmů u dcery krásně zabraly a jsem spokojená já a hlavně ona.“ 🙂 Eva J.

„Velice děkuji za to, že jste si dala tu práci s uspořádáním informací z různých kvalitních zdrojů. eBook mi odpověděl na všechny základní otázky.“ Martina R.

„e-Book se mi moc líbí. Je hezky psán, přehledný a srozumitelný.Výživová poradkyně Štěpánka Čápová

„Příkrmy od A do Z“ doporučuji všude. Spousta maminek se řídí věkem uvedeným na skleničce, příp. babskými či „zaručeně spolehlivými“ internetovými radami. Nevědomky zadělávají miminku na problémy. Tento e-book podává ucelený a přehledný know-how založený na moderních poznatcích. A navíc je velmi dobře čtivý. Měl by být součástí výbavičky každé nastávající maminky. :-)“ MUDr. Radka D.

Postupujte podle e-Booku „Příkrmy od A do Z“ a osvojte si zásady přípravy, zavádění a podávání zdravé dětské stravy a přidejte se mezi spokojené maminky!

Hodně zdraví a dětičkám i dobrou chuť!

MUDrc Míša - Tajemství ideálního mateřství

Zdroje a doporučená literatura:

Mgr. Alena a Mgr. Jan Vávrovi – dětští psychologové – www.rodicovstvijakocesta.cz

Aby dětem chutnalo 1 a 2 – RNDr.Petr Fořt, CSc. 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů